Humanism, as an essential value in the formation of the student of medical sciences

Authors

Keywords:

Humanism, Humanistic formation, Ethics, Bioethics, Learners.

Abstract

Medical science careers require that their students first of all have a vocation to serve, to help the sick, those who require care, those who need love, in the globalized context of a world that is deteriorating spiritually, where values are being destroyed, and where the technology of the first world is replacing medical thinking, the individualized analysis of each patient, with the aim of achieving a cure, relief or understanding of their illness. It reflects on the need for humanistic training in the Medical University, as the fundamental spiritual axis to achieve the professional that society needs. Humanizing medical action requires teaching ethics and bioethics in undergraduate, postgraduate and continuing education, but without forgetting the personal example, the one that is not in books or magazines to harvest a high human sensitivity of the doctor and in general sense of the health professionals and workers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan José Pérez Cuervo, Hospital Provincial Docente Carlos Manuel de Céspedes.

Departamento de Atención a la RED.

References

1. González Menéndez R. Humanismo y gestión de salud: pasado, presente y futuro. Rev Cubana Salud Pública. [Internet]. 2006 [citado 29/6/2022]; 32(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662006000400006

2. Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: visión y acción. Educ Med Super. 2000; 14(3): 253-69.

3. Wikipedia. La enciclopedia Libre. Profesionalización. [Internet]. 2019 [citado 30/6/2022]. Disponible en: https://es.wikipedia.org/wiki/Profesionalizaci%C3%B3n

4. Daniel Guerrero AB, Morales López S, López González S, Leal Farfán RM. Profesionalismo y comunicación: desempeño de competencias con simulación clínica en la licenciatura de Médico Cirujano. Humanidades Médicas. [8/9/2022]; 19(2): 337-53.

5. Reyna Sofia. Las 20 cualidades que caracterizan a los profesionales exitosos [Internet] Estados Unidos: Rotary; 2022. [citado 7/9/2022] Disponible en: https://www.crsannicolas.org/las-20-cualidades-que-te-garantizaran-el-exito-laboral

6. Jiménez Guethón RM, Verdecia Carballo E. Educación en Cuba Criterios y experiencias desde las ciencias sociales. [Internet] La Habana: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO); 2021. [citado 8/9/2021] disponible en: http://biblioteca.clacso.edu.ar/Cuba/flacso-cu/20210322115651/Educacion-Cuba.pdf

7. Susacasa S. Pedagogía Médica: soporte de la formación docente específica para la enseñanza de las Ciencias de la Salud [tesis]. La Plata: Universidad Nacional de la Plata; 2013. [citado 8/9/2022]. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/37527/Documento_completo.pdf?sequence=25&isAllowed=y

8. Vera Carrasco Oscar. Los nuevos roles del profesor de medicina. Cuad Hosp Clín. 2017; 58(1): 7-8.

9. Cerro Campano Y, Cruz Cabezas MA. Alonso Betancourt L, Zúñiga Igarza LM. La responsabilidad como un valor en la formación del médico cubano. Rev Científica FAREM-Estelí. 2021; (37): 97-113.

10. Ingersoll RM, Collins GJ. The Status of Teaching as a Profession. En. Ballantine HJ, Spade JZ, StuberJM. A Sociological Approach to Education. 6th ed. [Internet]. New York: SAGE; 2018. [citado 8/9/2022]. Disponible en: https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1226&context=gse_pubs

Published

2022-09-19

How to Cite

1.
Pérez Cuervo JJ, Pérez Alcantud R, Yero González RC. Humanism, as an essential value in the formation of the student of medical sciences. RM [Internet]. 2022 Sep. 19 [cited 2025 Jun. 20];26(5):e2787. Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/2787

Issue

Section

REFLEXIÓN Y DEBATE