Humanist values. Assignment of the Cuban society to the Medical University of the 21st century

Authors

  • José Rolando Alcolea Rodríguez Clínica Universitaria de Especialidades Estomatológicas General Manuel Jesús Cedeño Infante. Bayamo. Granma
  • Maritza Placeres Collot Universidad de Ciencias Médicas Carlos Juan Finlay. Camagüey
  • Ana Gloria García Noroña Filial de Ciencias Médicas Efraín Benítez Popa. Bayamo. Granma
  • Teresa Valera Barón Filial de Ciencias Médicas Efraín Benítez Popa. Bayamo. Granma

Keywords:

social values, universities/ethics

Abstract

The professional personality which society requires does not born with the human being, but is a consequence of the historical-social  experience and professional reasons, where the role of the teacher and individual work with students contribute to their overall development. Our goal was to approach from a theoretical and methodological framework the strengthening of humanist values as the assignment of cuban society for the Medical University of the 21st century, for which it was performed  an investigation of exploratory type. Supported by the theoretical empirical method of documentary review it was performed a bibliographic revision, which allowed, by means of theoretical methods, the creation of a theoretical framework of the topic, supported by the analysis-synthesis and induction deduction methods, transiting across the historical evolution of the University, the main elements from the perspective of the teaching process and its psychological approah, to finally conclude that values are motivational formations of human development, in which all teachers have responsibilities from the curricular and extracurricular activities, in the context of vocational training of University students by the positive social significance to regulate and guide the attitude of these humanist growth and human development. That is the reason why every professor of medical sciences must contribute to his strengthening in the youth because this is the stage for internal fixation of socially positive values in the way of personal convictions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1.Morales Suárez I, Borroto Cruz R, Fernández Oliva B. Políticas y estrategia para la transformación de la educación superior en América Latina y el Caribe. Educ Med Super [Internet]. 2005 [citado 12 abril 2011]; 19(1): [aprox. 7p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412005000100007&script=sci_arttext&tlng=es%23cargo%20

2.Tunnerman Bernheim C. Conferencia regional sobre políticas y estrategias para la transformación de la educación superior en América Latina y el Caribe. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 1996.

3.Gottifredi JC. La pertinencia de la educación superior. En: Yarzábal E. La transformación universitaria en vísperas del tercer milenio. Memorias del Simposio AUGM / SM / UDUAL CRESALC / UNESCO. Montevideo: Centro Regional para la educación superior en América Latina y el Caribe; 1996. p. 13-16.

4.Fernández Sacasas JA. Educación Médica Superior: Realidades y perspectivas a las puertas del nuevo siglo. Material bibliográfico de la Maestría en Educación Médica. Ciudad de la Habana: Centro Nacional de Perfeccionamiento Médico; 1999.

5.Fernández Sacasas JA. Educación médica superior: Realidades y perspectivas a las puertas del nuevo siglo. Ciudad de la Habana: Centro Nacional de Perfeccionamiento Médico; 1999.

6.López Bombino L. Hacia una comprensión histórica de la ética. En: Estudios Éticos III. La Habana: Universidad de La Habana; 1992. p. 155-198.

7.Brissón ME, Galli A. Conferencia Argentina de Educación Médica: agendas, aportes y temas Emergentes. Educ Med [Internet] 2005 [citado 12 abril 2011]; 8(1): [aprox. 10p.]. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S1575-18132005000100009&script=sci_arttext&tlng=e

8.Rivera Michelena N. Proceso enseñanza aprendizaje. En: Rivera N. Enfoque psicopedagógico del proceso docente. Su impacto en el desarrollo de la personalidad. Ciudad de la Habana: Centro Nacional de Perfeccionamiento Médico; 2002.

9.Acosta JR, González MC, Araujo R, Pérez ME, Pérez A, Ayala S, et al. Bioética desde una perspectiva cubana. Ciudad de la Habana: Félix Varela; 1997.

10.Pernas Gómez M, Ortiz García M, Menéndez Laria A. Consideraciones sobre la formación ética de los estudiantes de Ciencias Médicas. Educ Med Super [Internet]. 2002 [citado 18 mayo 2011]; 16(2): [aprox. 12p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412002000200005&script=sci_arttext

11.Fabelo Corzo JR. Los valores y sus desafíos actuales. 4ta ed. Lima: EDUCAP/EPLA; 2007.

12.Fernández Sacasas JA. Aspectos éticos de la Educación Médica. Apuntes para una discusión de grupo. Tarija, Bolivia, 2001. Material bibliográfico de la Maestría en Educación Médica. La Habana: CENAPEM; 2002.

13.González Maura Viviana. La educación de valores en el currículum universitario. Un enfoque psicopedagógico para su estudio. Rev Cubana Educ Super. 1999; 19(2):27-36.

14.Chacón Ortega Nancy. Formación de valores morales. Ciudad de la Habana: Academia; 1999.

15.García Batista Gilberto. Compendio de pedagogía. El proceso de enseñanza aprendizaje y la formación de valores. Ciudad de la Habana: Ciencias Médicas; 2006.

16.Ética médica. Barcelona: Labor; 1987.

17.Bello Porras JG. Valores esenciales para la vida en familia y en comunidad.1ra ed. Caracas: Consejo Nacional de la Cultura; 2004.

Published

2017-07-07

How to Cite

1.
Alcolea Rodríguez JR, Placeres Collot M, García Noroña AG, Valera Barón T. Humanist values. Assignment of the Cuban society to the Medical University of the 21st century. RM [Internet]. 2017 Jul. 7 [cited 2025 Jun. 8];16(1):207-23. Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/526

Issue

Section

REFLEXIÓN Y DEBATE