Educational proposal to raise levels of knowledge about sexuality in adolescents Down syndrome
Keywords:
Down syndrome, sexuality, educational program.Abstract
Recent studies demonstrate the importance of educating sexuality in patients with Down syndrome since infancy, in order to respond to the sexual curiosities of the stage, as well as prepare them to reach adulthood. Based on this assertion, the present research had as general objective to determine the level of knowledge of the adolescents with Down syndromes in relation to the sexuality and to create a program of educational intervention, in order to propitiate them a healthy sexuality; six teenagers between 10 and 15 years of age, belonging to the Francisco Vicente Aguilera special school in the Manzanillo municipality of the Granma province were chosen. The theoretical references were based on a humanist - developmental conception and on the theory of positive reinforcement. The strategy was based on the interrelated work of adolescents with Down syndrome. It was based on the educational needs of the diagnosis, the program was designed with its objectives, enabled these adolescents to consolidate their sexual identity, identified according to their sex, included the genitals in their body schema, naming them, fostered related hygiene habits With the care of the body and stimulated the affective relations through the role plays. It is recommended to expand this research, with follow-up until adulthood and bring to the community a strategy that sensitizes its members with the sexuality of Down syndrome.
Downloads
References
1. Artigas López M. Síndrome de Down (Trisomía 21). [Internet]. [citado 20 Oct 2015]. Disponible en: http://www.aeped.es/sites/default/files/documentos/6-down.pdf.
2. Viñas Portilla CI, Vega Conejo V, Zaldívar Vaillant T, Rodríguez Guas H, Lantigua Cruz A. Síndrome de Down. A propósito de 2 familias portadoras de translocación 14; 21. Rev Cubana Pediatr [Internet].1999 [citado 20 Dic 2015]; 71(1):43-8. Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/revistas/ped/vol71_1_99/ped07199.htm.
3. Echeburúa E, Guerritaechevarría C. Tratamiento psicológico de las víctimas de abuso sexual infantil intrafamiliar: un enfoque integrador. Beh Psychol [Internet]. 2011 [citado 11 Feb 2015]; 19 (2):469-86. Disponible en: http://www.ehu.eus/echeburua/pdfs/ASI.pdf.
4. Muguerza C. Mitos y realidades sobre el síndrome de Down. [Internet]. [citado 13 Nov 2015]. Disponible en: http://espaciosaludable.com/mitos-y-realidades-sobre-el-sindrome-de-down/.
5. Daquinta Rico N. Programa de Educación Sexual “Venga la Esperanza”. Mediciego [Internet]. 2004 [citado 13 Nov 2015]; 10(1). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/mciego/vol10_01_04/articulos/a8_v10_0104.htm.
6. Pineda Pérez EJ, Gutiérrez Baro E. Síndrome de Down: visión y perspectiva desde el contexto familiar en el círculo infantil especial. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2008 [citado 09 Mar 2016]; 24(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252008000200006&lng=es&nrm=iso.
7. Sexualidad en personas con síndrome de Down. [Internet]. [citado 22 Ago 2015]. Disponible en: https://es.wikipedia.org/wiki/Sexualidad_en_personas_con_S%C3%ADndrome_de_Down#cite_note-2.
8. Cala Hernández O. Caracterización del síndrome de Down en la población pediátrica. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2013 [citado 24 Dic 2015]; 17(4). Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/1037/html.

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Avisos de derechos de autor propuestos por Creative Commons
1. Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).