Creativity in front of mother's list not instituted healthy
Keywords:
mothers, role playing, professional role, creativity.Abstract
Introduction: mother's instituted non healthy hegemonic role prevents university teacher mother's to be able to apply creativity to face high costs regarding health well-being that causes the imaginary one social instituted.
Objective: to evaluate the application of the formative group through methods and techniques of intervention to value the capacity institution in a creative way to mother's instituted non healthy hegemonic role in university teachers of the University of Granma.
Method: from qualitative investigation we use the intentional sampling; we selected as sample, nine teachers following personnel strategic approach. Research methods used were based on the philosophical methods: dialectical, hermeneutic and phenomenology to elucidate, to understand and to expose the investigation object.
Results: claims of change, and conscience of the contradictions were ratified departing from daily life critics, traditional root in the subjectivity limiting the full and healthy of mother's role in the university space. Specialists and expert appraisers on the intervention program legalize the importance and up-to-date of the topic dealt. They incited to carry out the evaluation of each one of the sessions of group work from the thematic and dynamic indicators of the theory of the inverted cone of Pigeon Rivière and to generalize the intervention proposal.
Conclusions: the evaluation carried out by specialists and expert appraisers evidenced the necessity to generalizing and improving the intervention proposal in function of each formative group and the respective situation in which will be applied.
Downloads
References
1. Winnicott DW. Realidad y juego [Internet]. Barcelona: Gedisa; 1993. [citado 25 Abr 2016]. Disponible en: http://www.terras.edu.ar/biblioteca/16/16TUT_Winnicott_Unidad_4.pdf
2. Barriga S. El análisis institucional y la institución del poder [Internet]. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona; 1979. [citado 25 Abr 2016]. Disponible en: http://www.raco.cat/index.php/QuadernsPsicologia/article/viewFile/200610/268124
3. Alejandro M, Romero MI, Vidal Valdés JR. ¿Qué es la Educación Popular? [Internet]. La Habana: Caminos; 2012. [citado 25 Abr 2016]. Disponible en: http://ecaminos.org/article/que-es-la-educacion-popular/
4. Castoriadis C. El imaginario social instituyente. Zona Erógena [Internet]. 1997 [citado 25 Abr 2016]; (35). Disponible en: http://www.ubiobio.cl/miweb/webfile/media/267/Castoriadis%20Cornelius%20-%20El%20Imaginario%20Social%20Instituyente.pdf
5. Cucco García M. Hombres y mujeres ¿sólo un problema de rosa y azul? La formación del sujeto que somos. Capitalismo, relaciones sociales y vida cotidiana. RevSexlogSoc [Internet]. 2013 [citado 25 Abr 2016]; 19(2). Disponible en:
http://revsexologiaysociedad.sld.cu/index.php/sexologiaysociedad/article/view/194/279
5. Cucco M, Berbejillo A. Escuela para Madres y Padres. Una propuesta de transformación social [Internet]. Madrid: Nuevos escritores; 2013. [citado 25 Abr 2016]. Disponible en: http://nuevosescritores.es/escuela-para-madres-y-padres-una-propuesta-de-transformacion-social/
6. Engels F. El origen de la familia, la propiedad privada y el estado [Internet]. Archivo Marx-Engels. 2012. [citado 25 Abr de 2016]. Disponible en: https://www.marxists.org/espanol/m-e/1880s/origen/el_origen_de_la_familia.pdf
7. García L. El Socialismo Comunitario Un aporte de Bolivia al mundo. Rev Análisis Reflexiones sobre la Coyuntura [Internet]. 2010 [citado 25 Abr 2016]; 3(5). Disponible en: https://www.vicepresidencia.gob.bo/IMG/pdf/revista_analisis_5.pdf
8. García Linera A. Las tensiones creativas de la revolución La quinta fase del proceso de cambio [Internet]. Bolivia: [s/n]; [s/a]. [citado 25 Abr 2016]. Disponible en: http://www.rebelion.org/docs/134332.pdf
9. Heller A. Sociología de la vida cotidiana [Internet]. Barcelona: Península; 1994. [citado 25 Abr 2016]. Disponible en: http://www.afoiceeomartelo.com.br/posfsa/Autores/Heller,%20Agnes/Sociologia%20de%20la%20vida%20cotidiana%20parte1.pdf

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Avisos de derechos de autor propuestos por Creative Commons
1. Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).