Improvement of the initial teacher on the socio-educational inclusion of students with autism spectrum disorders

Authors

Keywords:

Teacher, Special education, Advanced professional, Autism spectrum disorder.

Abstract

Among the actions undertaken from special education, there are those carried out in favor of the development of inclusive education. To this end, a transformation process must be developed regarding the available technical, material and human support services. In response to the aforementioned, the initial teacher's improvement in the socio-educational inclusion of students with autism spectrum disorders was diagnosed. To this end, the evaluative instrument was applied with the purpose of verifying the current state of the professional improvement of the teacher under study in the relevant topic. In general sense, the cognitive dimension was evaluated poorly because of the four indicators that comprise it, three were evaluated in the same way, evidencing the lack of knowledge that teachers have about the psycho pedagogical characteristics of students with autism spectrum disorders. In the same way, the instrumental dimension was evaluated poorly because the two indicators that make it up obtained the same rating, since the teachers did not demonstrate the required professional performance. The comprehensive analysis of the attitudinal dimension allowed the evaluation to be categorized as regular, given that the educators' willingness to transform their performance was evident, but not all showed interest in searching for information related to the topic. In conclusion, the diagnosis made obtained the evaluation of poor, due to the multiple insufficiencies in the care of socio-educational inclusion in learners with autism spectrum disorders. This reflects the need to implement ways for its improvement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elisangela Luiza Barbosa Paulo de Aquino, Instituto Nacional de Formación y Capacitación del Magisterio. Azua, República Dominicana.

Orientador educativo.

Ángel Luis Gómez Cardoso, Universidad de Camaguey.

Dr. C Licenciado en Educación Especial. Profesor titular.

Elizabeth Gómez Núñez, Universidad de Camaguey.

Dr. C Licenciada en Defectología. Profesor titular.

Rolando Rodríguez Puga, Hospital Pediátrico de Camaguey.

Dr. C. Especialista de Primer y Segundo Grado en Higiene y Epidemiología. Máster en Atención Integral al Paciente Oncológico. Profesor Titular.

References

1. Bazantes SP, Andaluz Zúñiga JV, Miranda de Mora IS. Los ambientes de aprendizaje en la educación inicial y su influencia en el desarrollo socio-afectivo de los niños. Opuntia Brava. 2020];11(2):201-10.

2. Peguero Guerrero RE. Relevancia de la educación inicial para un desarrollo integral. Revista de Investigación y Evaluación Educativa. 2020; 7(2):4-13.

3. Desena de Gómez JV, Rodríguez Peñate M, Peña Escoto J. El mejoramiento de la formación continua del docente de educación inicial en lectura y escritura. Varona. Revista Científico Metodológica. 2023;(77): 1-10.

4. Chivás Pérez J, Medina de la Paz, Alfonso LO. Programa de superación para el docente de Educación Especial para fortalecer la orientación profesional vocacional. Edusol. 2020; 18(65):70-81.

5. Danger Silega E, Céspedes Quiala A, Jaime Ojea RA, Falcón Castillo HV. Atención a escolares con necesidades educativas especiales en la escuela multigrado de Songo La Maya. Universidad y Sociedad. 2023; 15(3):309-25.

6. Sevilla Santo DE, Martín Pavón MJ, Jenaro Río C. Actitudes del docente hacia la educación inclusiva y hacia los estudiantes con necesidades educativas especiales. Innov. Edu (Méx. DF). 2020;18(78):115-41.

7. Martínez Barrera A, Zaldiar Guzmán Y. La inclusión educativa de los escolares con trastorno del espectro de autismo, un problema de la sociedad. Revista Caribeña de Ciencias y Sociales [Internet]. 2019 [citado 08/07/2024]; 23(3): [aprox. 16 p.]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/caribe/2019/06/inclusion-educativa-autismo.html

8. Valarezo Cueva AS, Sánchez Pastor FM, Aldeán Riofrío MI. Inclusión educativa. Una mirada hacia un horizonte epistemológico. Episteme Koinonía. 2022; 5(10):29-43.

9. Urías Arbolaez GC, Pino Torrens EP. La educación inclusiva ante los desafíos contemporáneos. EDUMECENTRO. 2024; 16: e2776.

10. Díaz-Asto MY, Veliz-Huanca BF, Rivera-Arellano EG, Vega-Gonzales EO. Percepción de la educación inclusiva durante la pandemia del covid 19 en padres de familia de niños con discapacidad. Revista de Educación Inclusiva. 2022; 15(1): 152-63.

11. Ortiz González MC. Hacia una educación inclusiva. La educación especial ayer, hoy y mañana. Siglo Cero. 2023; 54(1):11-24.

12. Barbón Pérez OG, Borges Oquendo L, Añorga Morales JA. La educación avanzada ante las exigencias de los procesos de profesionalización pedagógica en la educación médica. Educación Médica Superior. 2015; 29(2):254-63.

13. Rodríguez Puga R. Proceso formativo del estudiante de Medicina en la detección de secuelas discapacitantes pos-COVID-19. MEDISAN. 2023; 27(6):e4648.

14. Pérez Díaz Y, Rodríguez Puga R, Alarcón Castillo Y, Castañeda Torres WA, Proenza Rodríguez R, Alberto Rodríguez Y. La formación del residente de Higiene y Epidemiología sobre las discapacidades por accidentes de trabajo. Revista Cubana de Salud y Trabajo. 2024; 25(3):e718.

15. Báez Matos K, Gómez Cardoso ÁL, Gómez Núñez OL, Rodríguez Puga R. La superación profesional del orientador educativo en la prevención de las alteraciones de comportamiento agresivo. Humanidades Médicas. 2024; 24(3):e2683.

Published

2024-11-05

How to Cite

1.
Barbosa Paulo de Aquino EL, Gómez Cardoso Ángel L, Gómez Núñez E, Rodríguez Puga R, Pérez Díaz Y. Improvement of the initial teacher on the socio-educational inclusion of students with autism spectrum disorders. RM [Internet]. 2024 Nov. 5 [cited 2025 Jun. 3];28:e3045. Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/3045

Issue

Section

MATERIAL DE APOYO A LA DOCENCIA