The linguo-communicative development and the Dentist technolect within English with professional purposes since the postgraduate
Keywords:
Superación profesional, Desarrollo, Estudio histórico, Linguo-Comunicativo.Abstract
The historical study of professional improvement in English for Professional Purposes for the linguo-communicative development of the stomatologist has moved historically from non-uniform beginnings and with historical antecedents that allow us to demonstrate the historical trends that this process is going through. During the 2020-2023 academic year, the Faculty of Medical Sciences of Manzanillo carried out research with a historical focus on the subject in postgraduate studies, using historical-logical, induction-deduction and analytical-synthetic methods as theoretical methods. With the aim of illustrating the historical evolution of the linguistic-communicative development of the stomatologist in English for Professional Purposes, based on the needs of stomatologists to improve and practice the profession in diverse contexts, which must be perfected from higher medical education. The regularities and tendencies were determined, through the factual diagnosis and the different stages declared in the historical evolution of the process of linguo-communicative development in English for Professional Purposes of the stomatologist from the professional development. It was concluded that there is no uniformity in the theoretical treatment of IFP for the stomatologist, and defined criteria are not yet revealed regarding the specificities of this process of professional improvement of the linguo-communicative development in IFP for the stomatologist, so it is necessary to connote it from very specific professional requirements in diverse contexts.
Downloads
References
1. Garbey Savigne E, Enriquez O’Farrill IJ. Tendencias actuales en la enseñanza de Inglés con fines específicos. Revista Científica Cultura, Comunicación y Desarrollo. 2023; 8(2):59-66.
2. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Comisión Nacional carrera Estomatología. Plan de Estudio de carrera Estomatología. La Habana: MINSAP; 2020.
3. Betancourt García AI, Vázquez De León AG, Pons López Y. Glosario básico actualizado de términos odontológicos de endodoncia: Inglés-Español. Rev Estomatol Herediana. 2022; 32(3):337-42.
4. Cuba. Ministerio de Justicia. Decreto-Ley No. 372/2019 Resolución No. 140/2019. Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. Gaceta Oficial No. 65 Ordinaria, Ministerio de Educación Superior, Consejo de Estado, Cuba [Internet]. La Habana: MINJUS; 2019. [citado 8/12/2023]. Disponible en: https://cuba.vlex.com/vid/resolucion-no-140-19-810750577
5. Madrid. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Marco Común Europeo de Referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. [Internet]. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte; 2002. [citado 8/12/2023]. Disponible en: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf
6. Bohm da Costa Ch, da Silva Peralta F, Schaefer Ferreira de Mello AL. How Has Teledentistry Been Applied in Public Dental Health Services? An Integrative Review. Telemedicine and e-Health [Internet]. 2019 [citado 8/12/2023]; Disponible en: DOI: 10.1089/tmj.2019.0122
7. Mayedo Núñez Y, Rodríguez Peña JC, de la Torre Rodríguez E, Núñez Rojas Y. Abordaje histórico del proceso enseñanza-aprendizaje de Inglés con Fines Específicos en la carrera de Estomatología. Rev Cubana Estomatol. 2021; 58(2): e3173.
8. Vázquez González JL, Jiménez Álvarez M, Izaguirre Remón Rl. Desarrollo linguo-comunicativo en el Inglés con fines profesionales. Un estudio de caso. Multimed. 2023; 27: e2901.
9. Pérez Viñas VM. El enfoque histórico-cultural como fundamento de una metodología para el aprendizaje estratégico de la escritura en lengua extranjera. Mendive. Revista De Educación. 2007; 5(4): 241–6.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Avisos de derechos de autor propuestos por Creative Commons
1. Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).