Methodological strategy to favour the skill development of the Medical Informatic I.
Keywords:
METHODOLOGY, LEARNING, MEDICAL INFORMATICSAbstract
This research is based on the academic results of the subject Medical Informatics I and it shows that the students from 1rst year do not have the adequate informatic abilities; furthermore, the controls made by the head of the department have shown difficulties for the teachers to teach all the topics in the required period of time. Besides, the degree of independence of the students is limited since they don´t have the updated bibliography. This invetigation focus on designing an interactive course through Internet , and using the MOODLE platform by means of which students will be able to learn about the operative system ( create, copy, cutting, change the name, delete and look for file); the mostly used services of Internet
(looking for information, e-mail); some applications from office (word, power point and access ) as well a the methodological strategy which allows to favour the development of informatic abilities through the technology of informatics and communications. The design of the course involves favours the access of our students, in an interactive way, to the basic text and to a group of scientific issues related to the topics of study, constant interaction with the profesor and the rest of the students by means of e-mails, chats, discussions and evaluations on line. The use of TIC´s in our institution is a need for the development that it has reached, since we have access to Internet freely to obtain the medical documentation.
Downloads
References
1. Lanuez Bayolo M, Cabero Balazar MA. El desarrollo de las habilidades para la resolución de problemas aritméticos en la enseñanza primaria. La Habana: IPLAC; 2003.
2. Jardines Méndez JB. Educación en red: mucho más que educación a distancia. 2005.
3. Fabré Redondo B. Las nuevas tecnologías de la información en la educación y la medicina. 2005.
4. Sánchez Tarragó N. El profesional de la información en los contextos educativos de la sociedad del aprendizaje: espacios y competencias. Acimed 2005; 13(2).
5. Karchmer KS. La educación médica para el siglo XXI: una aproximación al problema. Rev Ginecol Obst Mex. 2005; 73(5): 265-81.
6. Álvarez Valiente IB, Fuentes González HC. Didáctica del proceso de formación de los profesionales asistidos por las tecnologías de la información y la comunicación. 2003.
7. Ángeles Gutiérrez O. Métodos y estrategias para favorecer el aprendizaje en las instituciones de educación superior. 2003.
8. Gutiérrez Santiesteban E, Lovelle Jiménez C, Morales Escalona L, Reyes Pérez G. La enseñanza del Voleibol y las nuevas tecnologías. Rev Habanera Ciencias Médicas. 5(1).
9. Vidal Ledo M, Jardines Méndez JB. Educación a distancia. Edu Med Sup. 2005; 19(4).
10. Lugones Botell M, García Hernández M, Pichs García LA. La enseñanza tutelar y los profesores principales en el proyecto del policlínico universitario. Rev Cubana Edu Méd Sup. 2005; 19(2).
11. Febles Rodríguez JP, Garriga Sarría E, González García N, O`Farril Mons E, Más Camacho MR, Pozo Lauzán R. Informática Médica: Computación. La Habana: Ecimed. 2004.
12. Rodríguez Chávez LE. La computación en la enseñanza de las Ciencias Médicas. Rev Cubana Infor Méd. 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Avisos de derechos de autor propuestos por Creative Commons
1. Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).