Methodological strategy to favour the skill development of the Medical Informatic I.

Authors

  • Eduardo Gutiérrez Santiesteban FILIAL DE CIENCIAS MEDICAS ¨EFRAIN BENITEZ POPA¨ BAYAMO
  • Elpidio López Arias FILIAL DE CIENCIAS MEDICAS ¨EFRAIN BENITEZ POPA¨ BAYAMO
  • Pedro López Tamayo FILIAL DE CIENCIAS MEDICAS ¨EFRAIN BENITEZ POPA¨ BAYAMO

Keywords:

METHODOLOGY, LEARNING, MEDICAL INFORMATICS

Abstract

This research is based on the academic results of the subject Medical Informatics I and it shows that the students from 1rst year do not have the adequate informatic abilities; furthermore, the controls made by the head of the department have shown difficulties for the teachers to teach all the topics in the required period of time. Besides, the degree of independence of the students is limited since they don´t have the updated bibliography. This invetigation focus on designing an interactive  course through Internet , and using the MOODLE platform by means of which students will be able to learn about the operative system ( create, copy, cutting, change the name, delete and look for file);  the mostly used services of Internet

(looking for information, e-mail); some applications from  office (word, power point  and access ) as well a the methodological strategy which allows to favour the development of informatic abilities through the technology of informatics and communications. The design of the course involves favours the access of our students, in an interactive way, to the basic text and to a group of scientific issues related to the topics of study, constant interaction with the profesor and the rest of the students by means of e-mails, chats, discussions and evaluations on line. The use of TIC´s in our institution is a need for the development that it has reached, since we have access to Internet freely to obtain the medical documentation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Lanuez Bayolo M, Cabero Balazar MA. El desarrollo de las habilidades para la resolución de problemas aritméticos en la enseñanza primaria. La Habana: IPLAC; 2003.

2. Jardines Méndez JB. Educación en red: mucho más que educación a distancia. 2005.

3. Fabré Redondo B. Las nuevas tecnologías de la información en la educación y la medicina. 2005.

4. Sánchez Tarragó N. El profesional de la información en los contextos educativos de la sociedad del aprendizaje: espacios y competencias. Acimed 2005; 13(2).

5. Karchmer KS. La educación médica para el siglo XXI: una aproximación al problema. Rev Ginecol Obst Mex. 2005; 73(5): 265-81.

6. Álvarez Valiente IB, Fuentes González HC. Didáctica del proceso de formación de los profesionales asistidos por las tecnologías de la información y la comunicación. 2003.

7. Ángeles Gutiérrez O. Métodos y estrategias para favorecer el aprendizaje en las instituciones de educación superior. 2003.

8. Gutiérrez Santiesteban E, Lovelle Jiménez C, Morales Escalona L, Reyes Pérez G. La enseñanza del Voleibol y las nuevas tecnologías. Rev Habanera Ciencias Médicas. 5(1).

9. Vidal Ledo M, Jardines Méndez JB. Educación a distancia. Edu Med Sup. 2005; 19(4).

10. Lugones Botell M, García Hernández M, Pichs García LA. La enseñanza tutelar y los profesores principales en el proyecto del policlínico universitario. Rev Cubana Edu Méd Sup. 2005; 19(2).

11. Febles Rodríguez JP, Garriga Sarría E, González García N, O`Farril Mons E, Más Camacho MR, Pozo Lauzán R. Informática Médica: Computación. La Habana: Ecimed. 2004.

12. Rodríguez Chávez LE. La computación en la enseñanza de las Ciencias Médicas. Rev Cubana Infor Méd. 2002.

Published

2010-04-07

How to Cite

1.
Gutiérrez Santiesteban E, López Arias E, López Tamayo P. Methodological strategy to favour the skill development of the Medical Informatic I. RM [Internet]. 2010 Apr. 7 [cited 2025 Jun. 5];14(2). Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/1626

Issue

Section

MATERIAL DE APOYO A LA DOCENCIA