Historical tendential characterization of the teaching learning process of English in the Medical Sciences.

Authors

  • María Inés Álvarez Garay FILIAL DE CIENCIAS MEDICA BAYAMO
  • Margarita Domínguez Santiesteban FILIAL DE CIENCIAS MEDICA BAYAMO
  • Micaela Álvarez Alarcón FILIAL DE CIENCIAS MEDICA BAYAMO

Keywords:

TEACHING/tends, PROGRAMS OF STUDY, LANGUAGE ARTS/tends

Abstract

The teaching of English as foreign language in its condition of a general formation subject in the different careers of the Medical Sciences University has been developing constantly looking for an improvement of the study plans.

This work shows the development of this discipline since the beginning of its leaching in 1960 till nowadays. Each programme and its characteristics is analyzed as well as the bibliographies used during all this years.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Abbott F. The Teaching of English as an Internacional Language. A Practical Guide. Editorial revolucionaria. 1989.

2. Petrovski AV. Psicología General. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana. 1988.

3. Acosta Padrón R. Communicative Language Teaching. Belo Horizonte. 1996.

4. Álvarez DS. Técnicas participativas. Su uso en la enseñanza y aprendizaje del idioma inglés. Instituto Superior de Ciencias Médicas Facultad 1 Santiago de Cuba. 2004.

5. Anderson A; Lynch T. Listening: Language Teaching: A Scheme for Teacher Education. Oxford University Press. Oxford. 1988.

6. Antich de León R; Gandarías Cruz D; López Segrera E. Metodología de la Enseñanza de Lenguas Extranjeras. 2da impresión. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana. 1988.

7. Banks C. Read and Succeed. Wadsworth Publishing Company. Belmont, California. 1995.

8. Bárcena E; Read T. Los sistemas de enseñanza de Inglés para fines específicos basados en el aprendiente. Ried. Rev Iberoam Educ Dist. 2003; 6(2).

9. Bermúdez Sarguera R; Rebustillo Rodríguez M. teoría y metodología del Aprendizaje. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana. 1996.

10. Booth J. Incide Outside. Language skills. Printed in Canadá. 1988.

11. Rinehart and Winston of Canadá.

12. Brown Gillian GY. Teaching the Spoken Language. Edición revolucionaria. 1989.

13. Brubacker M; Ryder P; Kemp R. Perspectives on Small Group Leaming. Theory and Practice. Rubicon Publishing Inc. 1990.

14. Brumfit CJ; Jonson K. The Communicative Approach to language teaching. Oxford University Press. Oxford. 1998.

15. Bueno Velazco C. English through medicine II. Editorial Ciencias Médicas. Ciudad de la Habana. 2008.

16. Concepción Pacheco JA. La activación de la enseñanza en la clase práctica integral de la lengua inglesa.

17. Ferrer Callamo B. Inside Dentitry. Editorial Ciencias Médicas. Ciudad de la Habana. 2008.

18. Finochiaro M; Brumfil C. The National-Funtional Approach: from Theory to Practice. Oxford University Press. New York. 1983.

19. Garbey Savigne E. English for professional nursing communication. Editorial Ciencias Médicas. 2004.

20. González I. La enseñanza de Inglés con fines específicos (IFE) en el contexto internacional, en Cuba, y en las carreras económicas de la Universidad de Pinar del Río. 2003.

21. Hull J. Changes. Cambrige University Press. United Kingdon. 2000.

22. Donough SH. Psychology in Foreign Language teaching. Edición Revolucionaria. 1989.

23. Moré Peláez MJ. English Through medicine I. Editorial Ciencias Médicas. Ciudad de la Habana. 2008.

24. Nunan D. Language Teaching Methodology: a textbook for teachers. New Jersey: Prentice Hall International. 1991.

25. O'Neill Robert kernel Lesson Intermediate. Edición Revolucionaria. 1988.

26. O'Neill Robert kernel Lesson Pluss. Edición Revolucionaria. 1988.

27. O'Neill Robert kernel Lesson One. Edición Revolucionaria. 1988.

28. O'Neill Robert kernel Lesson Two. Edición Revolucionaria. 1988.

29. O'Neill Robert kernel Lesson Three. Edición Revolucionaria. 1988.

30. Sandlerr PL. Medically Speaking. Edición cubana 1988.

31. Harris D. testing English. Mc graw-Hill Book Company. 1990.

32. Sierra Salcedo RA. Compendio de Pedagogía. Algunas consideraciones desde una perspectiva pedagógica. Modelación y estrategia. Ciencias Médicas. Ciudad de la Habana. 2006.

33. Suárez Lescano J; del Llano Sosa D. Psych up. Ciencias Médicas. Ciudad de la Habana. 2007.

34. Suárez Lescano J. Vision one. Ciencias Médicas. Ciudad de la Habana. 2006.

35. Spolsky B. Conditions for second language learning. Oxford University Press. Typeset by pentacor LTD, High Wycombe, Bucks. Printed in Hong Kong. 1999.

36. Vanstone Kay. Develop your English Skills. Coop Clark pitman Lid. Toronto. 1988.

37. Gage WJ. The beginning dictionary. Scott, Foresman and Co. Toronto. 1998.

Published

2010-01-06

How to Cite

1.
Álvarez Garay MI, Domínguez Santiesteban M, Álvarez Alarcón M. Historical tendential characterization of the teaching learning process of English in the Medical Sciences. RM [Internet]. 2010 Jan. 6 [cited 2025 Jun. 5];14(1). Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/1610

Issue

Section

REFLEXIÓN Y DEBATE