Primary prevention in adolescents. An educational model on HIV / AIDS
Keywords:
hiv, acquired immunodeficiency syndrome/prevention & control, population education, adolescent.Abstract
STIs in adolescents are rising due to the early initiation of sexual relationships and the ignorance in regards to these diseases. Based on the knowledge and experience we performed a study in order to explore knowledge, attitudes and practices towards HIV / AIDS; the age at the beginning of sexual intercourse; condom use and regular sex practices to develop an intervention strategy through the application of a primary prevention program on HIV / AIDS. It was carried out a prospective longitudinal study with 13 -15 year-old adolescents at «Paquito Rosales Benitez» Junior High School in Manzanillo, the universe consisted of 230 students, within the age range of 13- 15 years, and it was taken the intentional sample of 90 students. To collect the information it was applied the survey. 80% of the samples were sexually active, most of them started between 14 and 15 years, 82.2% maintained sexual practices and 13.3% occasional ones, 62.2% confirmed that they did not use condoms. Considering the behavior of adolescents in relation to their insufficient knowledge and risk sexual behavior it was possible to create an educational program to prevent HIV / AIDS.Downloads
Download data is not yet available.

Published
2016-03-30
How to Cite
1.
Pons Delgado S, Delgado Labrada VE, Leyva Fonseca N, Alicia Baños I. Primary prevention in adolescents. An educational model on HIV / AIDS. RM [Internet]. 2016 Mar. 30 [cited 2025 Oct. 21];20(2):361-72. Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/155
Issue
Section
ARTÍCULOS ORIGINALES
License
Avisos de derechos de autor propuestos por Creative Commons
1. Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).