The thought of Commander in Chief Fidel Castro as a guide to improve the teaching-care research integration of the Granma Health System

Authors

  • Luis Armando Martínez Barreiro Universidad de Ciencias Médicas de Granma. Manzanillo. Granma
  • Madeleyne González Broche Universidad de Ciencias Médicas de Granma. Manzanillo. Granma
  • Ismara Zamora León Universidad de Ciencias Médicas de Granma. Manzanillo. Granma
  • María Caridad García Espinosa Universidad de Ciencias Médicas de Granma. Manzanillo. Granma

Keywords:

thinking, Fidel Castro Ruz, teaching care integration services, research, health system

Abstract

Introduction: the thought of the Commander in Chief, Fidel Castro Ruz, constitutes a guide for the integration of the teaching, investigative and assistance processes in the health system, which is enclosed in this phrase "I want to establish a principle: we hope that at make teachers all institutions of this country, medical institutions, raise the quality of assistance ...

Method: theoretical methodological conception from the deficiencies detected to the provincial health system in Granma in the last inspections to the academy, which attests that the integration actions are in a qualitatively inferior degree to what was due in relation to the potentialities of the human resources available to the health system in the province in charge of the directive, teaching and assistance processes.

Conclusions: the teaching-assistance-research integration is based on a strategy in the direction and commitment of all, the articulation between institutions of health services and the university should contribute to improve the health status of the population, by providing services, the production of knowledge and the training of human resources necessary in a specific context of the practice of health services and education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Borroto Cruz ER, Salas Perea RS, Aneiros Riba R. Estudio del pensamiento de Fidel Castro Ruz sobre la Salud, la Medicina Familiar y la Educación Médica Cubana. (1959 - 2006). Educ Méd Sup [Internet]. 2011 [citado 14 Sep 2018]; 25(Supl). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol25_sup_11/ems010511.htm.

2. Peña Suárez R, Barbón Pérez OG. La integración docente-asistencial. Retos a enfrentar en la actividad pedagógica. Rev Cubana Reumatol [Internet]. 2014 [citado 14 Sep 2018]; XVI (3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rcur/v16n3/rcur11314.pdf.

3. Arteaga García A, Álvarez Blanco AS, Cabrera Cruz N, Toledo Fernández AM. La integración docente, asistencial e investigativa en la Atención Primaria de Salud. Rev Cubana Med Gen Integ [Internet]. 2010 [citado 14 Sep 2018]; 26(2):350-9. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/mgi/v26n2/mgi15210.pdf.

4. Alemañy Pérez EJ, Otero Iglesias J, Borroto Cruz RA, Díaz-Perera Fernández GM. El pensamiento de Fidel Castro Ruz sobre el modelo del especialista en Medicina General Integral. Educ Med Super [Internet]. 2002 [citado 14 Sep 2018]; 16(3):231-48. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412002000300006.

5. Cárdenas González CZ, Secada Cárdenas E, Secada Cárdenas L, Martell Díaz M, Escobar Blanco L. Vigencia del pensamiento de Fidel Castro Ruz en la salud pública cubana. Rev Méd Electrón [Internet]. 2013 [citado 14 Sep 2018]; 35(4). Disponible en: http://www.revmatanzas.sld.cu/revista%20medica/ano%202013/vol4%202013/tema13.htm.

6. Perdomo Victoria I, Salazar Morales MR, Segredo Pérez AM, León Cabrera P. Desarrollo de investigaciones en salud pública desde programas docentes de posgrado. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2017 [citado 14 Sep 2018]; 43(2). Disponible en: http://saludpublica.ucr.ac.cr/sites/default/files/2017-09/Desarrollo%20de%20investigaciones%20en%20salud%20publica.pdf.

7. Vela Valdés J, Salas Perea RS, Quintana Galende ML, Pujals Victoria N, González Pérez J, Díaz Hernández L, et al. Formación del capital humano para la salud en Cuba. Rev Panam Salud Pública [Internet]. 2018 [citado 14 Sep 2018]; 42. Disponible en: http://iris.paho.org/xmlui/bitstream/handle/123456789/34904/v42e332018.pdf?sequence=1.

8. Soto Fuentes P. García G MA. Impacto de un modelo de integración docente asistencial en la formación profesional en el campo clínico. Cienc enferm [Internet]. 2011 [citado 14 Sep 2018]; 17(3):51-68. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/pdf/cienf/v17n3/art06.pdf.

9. Saco Méndez SM, Zavala Sarrio S. Influencia de la integración docente asistencial en la calidad de los servicios de salud del primer nivel de atención y en la formación médica en la Universidad Nacional San Antonio Abad del Cusco. An Fac Med [Internet]. 2017 [citado 14 Sep 2018]; 78(3). Disponible en: http://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/13766/12373.

10. Ruiz Hernández JR. Integración del sistema de salud cubano: hecho relevante para el desarrollo de la docencia médica. Rev EDUMECENTRO [Internet]. 2015 [citado 14 Sep 2018]; 7(2):3-18. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v7n2/edu02215.pdf

Published

2018-11-08

How to Cite

1.
Martínez Barreiro LA, González Broche M, Zamora León I, García Espinosa MC. The thought of Commander in Chief Fidel Castro as a guide to improve the teaching-care research integration of the Granma Health System. RM [Internet]. 2018 Nov. 8 [cited 2025 Jun. 4];22(5). Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/1007

Issue

Section

REFLEXIÓN Y DEBATE