Design of teaching, learning and evaluation strategies. Rotation for periodontics, 5th year stomatology

Authors

  • Lina Candelaria Pardías Milán Policlínico Docente Comunitario Bayamo Oeste. Bayamo. Granma
  • Carlos Antonio Amador Rodríguez Policlínico Docente Comunitario Bayamo Oeste. Bayamo. Granma

Keywords:

dental students, teaching, learning, competency-based education.

Abstract

Introduction: the improvement of the educational process requires the creation of teaching strategies in order to improve learning by students who rotate through different services.
Objective
: to design teaching strategies, learning and evaluation of the rotation by the specialty Periodontics with students of the 5th year of dentistry.
Method
: a design study of teaching, learning and evaluation strategies was carried out, in accordance with the new teaching projections for the 21st century.
Results
: the designed activities are presented and the daily distribution is specified according to the activities that must be carried out, the didactic supports and the teaching, learning and evaluation teaching strategies.
Conclusions
: teaching, learning and evaluation strategies were developed with a constructivist approach for 5th year dentistry students in their periodontal rotation to offer greater meaning to learning as part of a personalized and integral process in the construction of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Sagols Sales L, Linares Salgado J, de la Garza Camino MT. Ética y valores, enfoque por competencias. 3ª ed. México D.F.: McGraw-Hill; 2003.

2. Delors J, Al Mufti I, Amagi I, Carneiro R, Chung F, Geremek B, et al. La educación encierra un Tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión sobre la Educación para el siglo XXI. Ginebra: Ediciones UNESCO; 1996. p.34.

3. Barriga Arceo FD, Hernández Rojas G. Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. 2ª ed. México D.F.: McGraw-Hill; 2002.

4. Alonso CM, Gallego DJ, Honey P. Los estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora [Internet]. 7ª ed. Bilbao: Editorial Mensajero [citado 14 May 2017]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/311452891_Los_Estilos_de_Aprendizaje_Procedimientos_de_diagnostico_y_mejora.

5. Solé I. Disponibilidad para el aprendizaje y sentido del aprendizaje. En Coll C, Martin E, Mautri T, Miras M, Onrubia J, Solé I, et al. El constructivismo en el aula [Internet]. 17ª ed. Bilbao: Ed. Mensajero; 2007.p. 25-46 [citado 14 May 2017]. Disponible en: https://www.cife.edu.mx/Biblioteca/public/Libros/7/el-constructivismo-en-el-aula.pdf.

6. Mauri T. ¿Qué hace el que el alumno y la alumna aprendan los contenidos? La naturaleza activa y constructiva del conocimiento. En Coll C, Martin E, Mautri T, Miras M, Onrubia J, Solé I, et al. El constructivismo en el aula [Internet]. 17ª ed. Bilbao: Ed. Mensajero; 2007.p. 65-100 [citado 14 May 2017]. Disponible en: https://www.cife.edu.mx/Biblioteca/public/Libros/7/el-constructivismo-en-el-aula.pdf.

7. Psicología evolutiva. En Wikipedia [Internet]. [citado 14 May 2017]. Disponible en: https://es.wikipedia.org/wiki/Psicología_evolutiva.

8. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Programa de la asignatura Estomatología General Integral V. Carrera de estomatología 5º año. La Habana: MINSAP; 2003.

Published

2018-07-05

How to Cite

1.
Pardías Milán LC, Amador Rodríguez CA. Design of teaching, learning and evaluation strategies. Rotation for periodontics, 5th year stomatology. RM [Internet]. 2018 Jul. 5 [cited 2025 Jun. 1];22(3):692-71. Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/897

Issue

Section

MATERIAL DE APOYO A LA DOCENCIA