The independent work. A cognitive tool in the subject Stomatology Research and Statistics Methodology

Authors

  • Luis Armando Martínez Barreiro Facultad de Ciencias Médicas Celia Sánchez Manduley. Manzanillo. Granma
  • Lilia Esther León Vila Facultad de Ciencias Médicas Celia Sánchez Manduley. Manzanillo. Granma
  • Nora María Piquet Roca Facultad de Ciencias Médicas Celia Sánchez Manduley. Manzanillo. Granma
  • Manuel Antonio Céspedes Arrebola Facultad de Ciencias Médicas Celia Sánchez Manduley. Manzanillo. Granma
  • María Caridad García Espinosa Facultad de Ciencias Médicas Celia Sánchez Manduley. Manzanillo. Granma

Keywords:

independent work, teaching-learning process, cognitive Independence.

Abstract

Introduction: independent work is part of the teaching-learning process, it is one of the most effective means for the development of the students cognitive activity by the level of independence and awareness of the process, which allows them to achieve the greatest scientific deepening in the knowledge and skills development.
Objective
: to evaluate the independent work for the development of the cognitive independence of the students and their teaching results.
Method
: a cross-sectional descriptive study was carried out to evaluate the students' criteria of how they perceive the orientations and the control of independent work by the teacher in their cognitive development and the teaching results in the subject.
Results
: the students have a good perception of how they receive guidance and control of independent work for their cognitive development, a 100 % promotion was obtained at the end of the course, with a quality of 92 %.
Conclusions
: well-oriented and controlled independent work stimulates independence, the formation of self-preparation habits in students and motivates creative activity with the consequent responsibility for teaching results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Román Cao E. Evolución histórica del concepto de trabajo independiente. Educ Educ [Internet]. 2013 [citado 19 Ene 2018]; 16(1):139-56. Disponible en: http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/2180/3044.

2. García González MC, Varela de Moya HS, Rosabales Quiles I, Vera Hernández D. Bases teóricas que sustentan la importancia del trabajo independiente en la Educación Médica Superior. Rev Hum Méd [Internet]. 2015 [citado 19 Ene 2018]; 15(2):324-39. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v15n2/hmc08215.pdf.

3. Rouco Albellán Z, Lara Díaz LM, Suárez Suárez G. Aprendizaje desarrollador centrado en el trabajo independiente. Universidad y Sociedad [Internet]. 2014 [citado 19 Ene 2018]; 6(1): 45-51. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/download/169/166/.

4. Kopzhassarova U, Akbayeva G, Eskazinova Z, Belgibayeva G, Tazhikeyeva A. Enhancement of Students’ Independent Learning Through Their Critical Thinking Skills Development. Intern J Environ Sci Educ [Internet]. 2016 [citado 19 Ene 2018]; 11(18): 11585-92. Disponible en: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1121248.pdf.

5. Guerra Menéndez J, Betancourt Gamboa K, Méndez Martínez MJ, Fonte Hernández T, Rodríguez Ramos S. Intervención pedagógica para la dirección del trabajo independiente en Morfofisiología. Edumecentro [Internet]. 2014 [citado 19 Ene 2018]; 6(1): 38-51. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v6n1/edu04114.pdf.

6. Talizina N, Solovieva Y, Quintanar Rojas L. La aproximación de la actividad en psicología y su relación con el enfoque histórico-cultural de L. S. Vigotsky. Novedades Educativas [Internet]. 2010 [citado 19 Ene 2018]; (230): 4-8. Disponible en: http://cmas.siu.buap.mx/portal_pprd/work/sites/neuropsicologia/resources/LocalContent/108/1/Actividad_psic.pdf.

7. Pentón Velázquez AR, Patrón González A, Hernández Pérez MP, Alberto Rodríguez Y. Elementos teóricos de la enseñanza problémica. Métodos y Categorías. Gaceta Médica Espirituana [Internet] 2012 [citado 19 Ene 2018]; 14(1): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/gme/pub/vol.14.%281%29_11/vol.14.1.11.pdf.

8. Rodríguez Ponce MC, Fraga Guerra E, Vega Cruz G, Brito Vallina ML, Fernández Oliveras P. Importancia del trabajo independiente en la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas. Pedagogía Universitaria [Internet]. 2012 [citado 19 Ene 2018]; 17(4): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/40/39.

9. Soca Guevara EB. El trabajo independiente en el proceso de enseñanza – aprendizaje. Rev Cubana Inform Méd [Internet]. 2015 [citado 19 Ene 2018]; 7(2):122-31. Disponible en: http://www.rcim.sld.cu/revista_31/articulo_pdf/trabajoindependiente.pdf.

10. Padrón Zamora M, Catalá Brito D, López Menéndez AB. Metodología para el desarrollo de las actividades prácticas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Biología. VARONA [Internet]. 2013 [citado 19 Ene 2017]; (56):52-61. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/3606/360633908010.pdf.

11. Paz Paula CM, León Medina D, Travieso Pérez M, Martínez Carmona Y, Labrador Falero DM. Nivel de conocimientos sobre el trabajo independiente de los profesores de la carrera de Estomatología. Rev Ciencias Médicas P. Río [Internet]. 2016 [citado 19 Ene 2018]; 20(2): 226-32. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rpr/v20n2/rpr13216.pdf.

12. Soto Santiesteban V, Felicó Herrera G, Ortiz Romero GM, Sánchez Delgado JA, Soto Santiesteban B, Cuenca Font K. Propuesta metodológica para la dirección del trabajo independiente desde Metodología de la Investigación y Estadística. Edumecentro [Internet]. 2017 [citado 19 Ene 2017]; 9(1):48-67. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v9n1/edu04117.pdf.

13. Rionda Sánchez HD, Rabelo Mari EL, Passos Correia Dum I. El desarrollo de la actividad cognoscitiva independiente de los estudiantes: un reto del proceso de enseñanza – aprendizaje. VARONA DIGITAL [Internet]. 2012 [citado 19 Ene 2017]; (54): [aprox. 6 p.]. Disponible en: http://rvarona.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/viewFile/168/259.

14. Mejía Gallegos CG, Michalón Acosta RA, Michalón Dueñas DE. El trabajo independiente: importancia en la calidad el proceso de enseñanza-aprendizaje en la carrera de odontología. Universidad y Sociedad [Internet]. 2017 [citado 19 Ene 2018]; 9(2): 28-36. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/download/543/604/.

15. Franco Pérez PM. El trabajo independiente, una forma de reforzar el valor responsabilidad en los estudiantes universitarios. Edumecentro [Internet]. 2012 [citado 19 Ene 2017]; 4(3):198-205. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v4n3/edu20312.pdf.

16. Ruiz Álvarez MM, Pérez González D, Ruiz Navarro AL. El trabajo independiente en la concepción desarrolladora del proceso de enseñanza-aprendizaje. Pedagogía y Sociedad [Internet]. 2013 [citado 19 ene 2018]; 16(36): 1-10. Disponible en: http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/266/197.

Published

2018-07-05

How to Cite

1.
Martínez Barreiro LA, León Vila LE, Piquet Roca NM, Céspedes Arrebola MA, García Espinosa MC. The independent work. A cognitive tool in the subject Stomatology Research and Statistics Methodology. RM [Internet]. 2018 Jul. 5 [cited 2025 Jun. 15];22(3):682-91. Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/896

Issue

Section

MATERIAL DE APOYO A LA DOCENCIA