Training program on STD/HIV/AIDS for fifth year students of Health Technology
Abstract
An Educative intervention study was carried out through the implementation of a training program on STD/HIV/AIDS, for 5th year students of health technology at “Haydée Santamaría Cuadrado” Medical Sciences Subsidiary in Manzanillo, since September 2011 to may 2012. From a universe of 603 students that fulfilled the inclusion criteria, there were selected at random 100 of them and they participated in the program. The program was developed through the application of an initial survey in a first stage that allowed to evaluate the level of knowledge of the students before the educative intervention. Later on it was implemented the program designed by the author from previous results with the objective to increase the level of knowledge of the students on this subject, and after the intervention the initial diagnosis was applied once more. The obtained result was valued through the application of theoretical methods (observation, interview, survey, analysis and synthesis) and empirical and statistical methods, showing highly significant differences before and after the application of the training program, and it was evaluated as efficient.Downloads
References
1. Gómez W, Damaso B, Cortegana C, Lahura P, Motta J. Comportamientos sociales y sexuales asociados a las infecciones de transmisión sexual en jóvenes del Alto Huallaga, Perú. An Fac med 2008; 69(1):17-21.
2. García González MT. Prevención de la ITS y el VIH en los estudiantes. Monografías.com [Internet]. s/a [citado 8 de febrero del 2014]. Disponible en: http://www.monografias.com/trabajos82/prevencion-its-vih-estudiantes/prevencion-its-vih-estudiantes2.shtml
3. Silver TJ, Munist MM, Maggaleno M, Suárez Ojeda. Manual de medicina de adolescencia. Washington: OPS; 1992.
4. OMS. La salud de los adolescentes. Adolescencia, cultura y salud. Ginebra: OMS; 1995.
5. Dávila ME, Tagliaferro AZ, Bullones X, Daza D. Nivel de conocimiento de los adolescentes sobre VIH-SIDA. Rev Salud Púb [Internet] 2008 [consultado 15 de enero del 2014]; 10(5): 716-722. Disponible en: http://www.scielosp.org/pdf/rsap/v10n5/v10n5a04.pdf
6. Hernández Cabrera J, Pérez Rodríguez O. Temas sobre sexualidad que interesan a un grupo de adolescentes en el área de salud Iguará. Rev Cubana Enfermer [Internet]. 2005 [consultado 8 de febrero del 2014]; 21(2). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/enf/vol21_2_05/enf10205.htm
7. Porras Fernández E, Romero González P, Conde Suare P, Jiménez Cardoso J. Conocimiento en adolescentes de la Parroquia Las Delicias en Venezuela sobre ITS. Gaceta Médica Espirituana [Internet] 2007 [consultado 16 de febrero del 2014]; 9(1). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/gme/pub/vol.9.%281%29_10/p10.html
8. Cutié León E. Las Infecciones de transmisión sexual en la historia de la humanidad. Conferencia. Curso-taller nacional sobre Infecciones de Transmisión Sexual. Hospital Américas Arias, noviembre 24-25; 2005.
9. Alfonso Rodríguez AC, Rebollar Sánchez MA, Sarduy Sánchez C. Aprender a prevenir. La Habana: Editorial Cenesex; 2009.
10. Crepaz N, Horn A, Rama S, Griffin T, Deluca J, Mullins M, et al. The Efficacy of behavioural interventions in reducing HIV risk sex behaviors and incident sexually transmitted disease in black and hispanic sexually transmitted disease clinic patients in the United States: A meta-analytic review. Sexually Transmitted Diseases. 2007; 34(6): 319–332.
11. Darbes L, Crepaz N, Lyles C, Kennedy G, Rutherford G. The efficacy of behavioral interventions in reducing HIV risk behaviors and incident sexually transmitted diseases in heterosexual African Americans. AIDS. 2008; 22: 1177-1194.
12. Riera MY, Hernández C M, Lescaille RB, Aguilera AK, Pupo SY. Modificación de conocimientos sobre educación sexual en estudiantes de primer año de la Facultad de Enfermería. MEDISAN [Internet]. 2007 [citado 13 diciembre 2010]; 11(4): [aprox. 12 p.]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/san/vol11_4_07/san07407.htm
13. González G, Hoyos M, Martínez L, González I, Lama A. Intervención educativa sobre ITS-VHI/sida en estudiantes de la enseñanza preuniversitaria. IPVC Carlos Marx. Años 2008-2009. Rev Med Electrón [Internet]. 2010 [citado 1 diciembre 2010]; 32(4): [aprox. 5 p.] Disponible en:
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_pdf&pid=S168418242010405&lng=es&nrm=iso&tlng
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Avisos de derechos de autor propuestos por Creative Commons
1. Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).