Virtualization of the formative contents in superior education
Abstract
The present investigation was performed through the diagnosis of educational softwares applied in the professionals training in superior education and the analysis of scientific articles and investigations of international and national origin. It verified the epistemological limitations that were expressed in the mediatic insufficiencies of the information technologies and the communications that limit the professionals’ formation in the universalization process of superior education. For the solution of the problem it was proposed as an objective, the elaboration of a model, from a holistic approach, for the design of the didactic content of the information technologies and the communications like didactic mediators of the professionals training process. The result was concreted in a model for the design of the didactic content, applying the holistic-dialectic method, and it was supported by the theoretical referents of the communication, electronic learning, psychopedagogics, didactics and the curricular design. The evaluation of the model was performed by means of the experts’ criterion and from the practice by means of the design of the didactic content for educational softwares and solutions with technological support of the information and the communications, what confirmed the scientific validity of the model.
Downloads
References
1.Addine F. Didáctica: teoría y práctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2004.
2.Álvarez C. Fundamentos teóricos de la dirección del proceso de formación del profesional del perfil amplio. Universidad Central de Las Villas; 1988.
3.Álvarez C. La escuela en la vida. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1992.
4.Álvarez C. La Pedagogía como Ciencia. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1995.
5.Álvarez R. Hacia un curriculum integral y contextualizado. La Habana: Editorial Academia; 1997.
6.Ausubel D. Psicología educativa. Un punto de vista cognitivo. México: Editorial Trillas; 1991.
7.Ausubel D. Psicología educativa. Un punto de vista cognitivo. México: Editorial Trillas; 1991.
8.Ballester Vallori A. El aprendizaje significativo en la práctica. [Monografía en Internet] 2002 [Citado 11 de enero de 2014]. Disponible en: http://www.google.com.cu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.aprendizajesignificativo.es%2Fmats%2FEl_aprendizaje_significativo_en_la_practica.pdf&ei=jpL0VLzlOezbsASTo4CYDw&usg=AFQjCNFQaKqodDcpyzXu2OY9gtLMe9F2_A&bvm=bv.87269000,d.aWw&cad=rja
9.Dmitriev V. Teoría de Información Aplicada. Moscú: Editorial MIR; 1989.
10.Fuentes H, Álvarez I. Modelo holístico configuracional de la didáctica. Santiago de Cuba: Editorial Oriente; 1989.
11.Pressman RS. Ingeniería del software. Un enfoque práctico. España: Editorial Mc Graw-Hill; 2002.
12.González F. Psicología de la Personalidad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1985.
13.Kurman LG. Redes conceptuales. Aprendizaje, Comunicación y Memoria. Buenos Aires Argentina: Castro Barros; 1986
14.MES. Resúmenes de los planes de estudios "C" perfeccionados. La Habana: Editora Política; 2001.
15.Omelianovsky M E, Novik I B. La dialéctica y los métodos científicos generales de investigación. La Habana: Editorial Ciencias Sociales; 1985.
16.Pérez G. Metodología de la investigación educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1996.
17.Saladriga H. Introducción a la Toría y la Investigación en Comunicación. La Habana: Alejo Carpentier; 2002.
18.Wiley D. Learning object design and sequencing theory Brigham Young University. [Monografía en Internet] 2000 [Citado 11 de enero de 2014]. Disponible en: http://www.google.com.cu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CB0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fopencontent.org%2Fdocs%2Fdissertation.pdf&ei=M-cSVJf0AvSNsQTVgYKoCA&usg=AFQjCNE0nLJ2clVhIZX9gL2WK_3CsoeiLA&bvm=bv.75097201,d.cWc
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Avisos de derechos de autor propuestos por Creative Commons
1. Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).