Virtualization of the formative contents in superior education

Authors

  • Osmar de Jesús Pérez Lozada Centro de Estudios de la Educación Superior de la Universidad de Granma. Bayamo. Granma.
  • Yudith Llópiz Hernández Universidad de Ciencias Médicas Granma. Bayamo. Granma.
  • Norge Manuel Larramendi Céspedes Centro Universitario Municipal Manzanillo. Manzanillo. Granma.
  • Dionisio Ponce Ruiz Centro de Estudios de la Educación Superior de la Universidad de Granma. Bayamo. Granma.

Abstract

The present investigation was performed through the diagnosis of educational softwares applied in the professionals training in superior education and the analysis of scientific articles and investigations of international and national origin. It verified the epistemological limitations that were expressed in the mediatic insufficiencies of the information technologies and the communications that limit the professionals’ formation in the universalization process of superior education. For the solution of the problem it was proposed as an objective, the elaboration of a model, from a holistic approach, for the design of the didactic content of the information technologies and the communications like didactic mediators of the professionals training process. The result was concreted in a model for the design of the didactic content, applying the holistic-dialectic method, and it was supported by the theoretical referents of the communication, electronic learning, psychopedagogics, didactics and the curricular design. The evaluation of the model was performed by means of the experts’ criterion and from the practice by means of the design of the didactic content for educational softwares and solutions with technological support of the information and the communications, what confirmed the scientific validity of the model.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Osmar de Jesús Pérez Lozada, Centro de Estudios de la Educación Superior de la Universidad de Granma. Bayamo. Granma.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Auxiliar.

Yudith Llópiz Hernández, Universidad de Ciencias Médicas Granma. Bayamo. Granma.

Máster en Longevidad Satisfactoria. Asistente.

Norge Manuel Larramendi Céspedes, Centro Universitario Municipal Manzanillo. Manzanillo. Granma.

Máster en Ciencias de la Educación. Asistente.

Dionisio Ponce Ruiz, Centro de Estudios de la Educación Superior de la Universidad de Granma. Bayamo. Granma.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Asistente.

References

1.Addine F. Didáctica: teoría y práctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2004.

2.Álvarez C. Fundamentos teóricos de la dirección del proceso de formación del profesional del perfil amplio. Universidad Central de Las Villas; 1988.

3.Álvarez C. La escuela en la vida. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1992.

4.Álvarez C. La Pedagogía como Ciencia. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1995.

5.Álvarez R. Hacia un curriculum integral y contextualizado. La Habana: Editorial Academia; 1997.

6.Ausubel D. Psicología educativa. Un punto de vista cognitivo. México: Editorial Trillas; 1991.

7.Ausubel D. Psicología educativa. Un punto de vista cognitivo. México: Editorial Trillas; 1991.

8.Ballester Vallori A. El aprendizaje significativo en la práctica. [Monografía en Internet] 2002 [Citado 11 de enero de 2014]. Disponible en: http://www.google.com.cu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.aprendizajesignificativo.es%2Fmats%2FEl_aprendizaje_significativo_en_la_practica.pdf&ei=jpL0VLzlOezbsASTo4CYDw&usg=AFQjCNFQaKqodDcpyzXu2OY9gtLMe9F2_A&bvm=bv.87269000,d.aWw&cad=rja

9.Dmitriev V. Teoría de Información Aplicada. Moscú: Editorial MIR; 1989.

10.Fuentes H, Álvarez I. Modelo holístico configuracional de la didáctica. Santiago de Cuba: Editorial Oriente; 1989.

11.Pressman RS. Ingeniería del software. Un enfoque práctico. España: Editorial Mc Graw-Hill; 2002.

12.González F. Psicología de la Personalidad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1985.

13.Kurman LG. Redes conceptuales. Aprendizaje, Comunicación y Memoria. Buenos Aires Argentina: Castro Barros; 1986

14.MES. Resúmenes de los planes de estudios "C" perfeccionados. La Habana: Editora Política; 2001.

15.Omelianovsky M E, Novik I B. La dialéctica y los métodos científicos generales de investigación. La Habana: Editorial Ciencias Sociales; 1985.

16.Pérez G. Metodología de la investigación educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1996.

17.Saladriga H. Introducción a la Toría y la Investigación en Comunicación. La Habana: Alejo Carpentier; 2002.

18.Wiley D. Learning object design and sequencing theory Brigham Young University. [Monografía en Internet] 2000 [Citado 11 de enero de 2014]. Disponible en: http://www.google.com.cu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CB0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fopencontent.org%2Fdocs%2Fdissertation.pdf&ei=M-cSVJf0AvSNsQTVgYKoCA&usg=AFQjCNE0nLJ2clVhIZX9gL2WK_3CsoeiLA&bvm=bv.75097201,d.cWc

Published

2014-07-01

How to Cite

1.
Pérez Lozada O de J, Llópiz Hernández Y, Larramendi Céspedes NM, Ponce Ruiz D. Virtualization of the formative contents in superior education. RM [Internet]. 2014 Jul. 1 [cited 2025 Jun. 4];18(3). Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/71

Issue

Section

MATERIAL DE APOYO A LA DOCENCIA