Knowledge of bioethical principles for the assistance and follow up of the healthy child

Authors

  • Mónica García Raga Filial de Ciencias Médicas¨Dr. Efraín Benítez Popa¨. Bayamo. Granma.
  • Carlos Manuel Rodríguez Suárez Hospital Provincial “Carlos Manuel de Céspedes”. Bayamo. Granma.
  • Adalis Labrada Espinosa Filial de Ciencias Médicas ¨Dr. Efraín Benítez Popa¨ Bayamo. Granma.
  • Adrian Iven Espinosa Guerra Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas. Bayamo. Granma.

Abstract

Nowadays the care to healthy children takes a main role which demands as an imperative of a bioethical supply directed towards this approach. The objective to characterize the knowledge of bioethical principles for the care and follow up of the healthy child in medical students.  It was performed a longitudinal and prospective study with a sample of 42 sixth- year medical students in the Medical Sciences Affiliate in Bayamo, Granma, during the year 2013. It was applied an intentional sample, as well as surveys, interviews an observational guidelines; within the theoretical method it was evidenced the historical- logical, induction- deduction, analysis- synthesis and abstraction-precision. 43 % of the students considered necessary the knowledge of the bioethical principles for the care of the healthy child. The teaching of bioethical principles admits special care for the student who faces sensitive and priority problems in the care of the healthy child. It is warned of the need to strengthen its contribution for the development of biomedical performance, according to the present Pediatrics field.  There are established recommendations that propose a formative strategy designed to increase the bioethical reasoning and the creative thought of the graduated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mónica García Raga, Filial de Ciencias Médicas¨Dr. Efraín Benítez Popa¨. Bayamo. Granma.

Especialista de Segundo Grado en Pediatría. Máster en Docencia Universitaria. Auxiliar.

Carlos Manuel Rodríguez Suárez, Hospital Provincial “Carlos Manuel de Céspedes”. Bayamo. Granma.

Especialista de Primer  Grado en Medicina General integral e Imagenología. Asistente.

Adalis Labrada Espinosa, Filial de Ciencias Médicas ¨Dr. Efraín Benítez Popa¨ Bayamo. Granma.

Especialista de Primer Grado en Medicina Interna. Diplomada en Cuidados 3 Licenciada en Defectología. Asistente.

Adrian Iven Espinosa Guerra, Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas. Bayamo. Granma.

Licenciado en Ciencias Humanísticas. Diplomado en Gestión de la Información en Salud. Asistente.

References

1.Román Lafont J. Bioética y puericultura. Rev Cien Méd La Habana [Internet]. 2008 [citado 19 Dic 2013]; 14 (1). Disponible en: http://www.revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/336/html.

2.Olivia Tejeda O. La Bioética en la atención del paciente pediátrico. Monografías. com [Internet]. [citado 12 Oct 2013]. Disponible en: http://www.monografias.com/trabajos82/bioetica-atencion-paciente-pediatrico/.html.

3.Gamboa Bernal GA. Bioética y atención pediátrica. Persona y Bioética 2006; 10 (2): 108-120.

4.García Mendiola JJ, Chi Gil J, Piñeiro Barreiro M, Callejas Sánchez NT. Dilemas éticos y bioéticos de la práctica pediátrica en la Atención Primaria de Salud. MediSur [revista en la Internet]. 2010 Abr [citado 2014 Sep 09]; 8(2): 38-45. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2010000200008&lng=es.

5.Rezzónico CA. Bioética y derechos de los niños. Arch Argent Pediatr. 2004; 102(3):214-19.

6.Durán Casal D, Báez Martínez JM. Programa de Pediatría. La Habana: MINSAP; 2010.

7.León-Correa FJ. Ética del cuidado feminista y bioética personalista. Persona y Bioética 2008; 12 (1): 53-61.

8.Blasco PG, Levites MR, Janaudis MA, Moreto G, et al. Family Medicine Education in Brazil: Challenges, Opportunities and Innovation. Academic Medicine 2008; 83: 684-690.

9.Couceiro-Vidal A. Enseñanza de la bioética y planes de estudios basados en competencias. Educ Méd 2008; 11 (2): 69-76.

10. Liras A, Arenas A. Bioethics in biomedicine in the context of a global higher education area Int. Arch Med 2010; 3: 2-6.

11.Caballero González José Emilio. Análisis del perfil del egresado de la carrera de Medicina en la Universidad Médica Cubana. Educ Med Super [revista en la Internet]. 2000 Abr [citado 2014 Sep 09]; 14(1): 10-16. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412000000100002&lng=es

12.García Guerra Mariola, Pinto Contreras Jesús Arnaldo. La bioética en la medicina actual: una necesidad en la formación profesional. Rev. Med. Electrón. [revista en la Internet]. 2011 Ago [citado 2014 Sep 09]; 33(4): 456-462. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242011000400008&lng=es.

13.González Pérez U. Ubicación de la ética, la bioética y la ética médica en el campo del conocimiento. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2002 Dic [citado 12 mayo 2013]; 28(3). Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/revistas/spu/vol28_3_02/spu04302.htm.

14.Muñez Zurita G, Rivera Tapia JA, Rojas Ruíz NE. La Bioética en la toma de decisiones médicas en niños hospitalizados. Rev Mex Pediatr [Internet]. 2004 sep-oct [Citado 11 de abril de 2013]; 71 (5).Disponible en: http://www.imbiomed.com.mx/1/1/articulos.php?method=showDetail&id_articulo=26825&id_seccion=440&id_ejemplar=2781&id_revista=45

Published

2014-07-01

How to Cite

1.
García Raga M, Rodríguez Suárez CM, Labrada Espinosa A, Espinosa Guerra AI. Knowledge of bioethical principles for the assistance and follow up of the healthy child. RM [Internet]. 2014 Jul. 1 [cited 2025 Jun. 4];18(3). Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/61

Issue

Section

ARTÍCULOS ORIGINALES