Didactic trainer for informatics about the theorical contents related to Descriptive Statistics

Authors

  • José Miguel Casado Tamayo Facultad de Ciencias Médicas Celia Sánchez Manduley. Manzanillo. Granma
  • Franklin Casado Tamayo Facultad de Ciencias Médicas Celia Sánchez Manduley. Manzanillo. Granma
  • Julio Ríos Palacios Facultad de Ciencias Médicas Celia Sánchez Manduley. Manzanillo. Granma
  • Luís Morales Escalona Facultad de Ciencias Médicas Celia Sánchez Manduley. Manzanillo. Granma
  • Eduardo Gutiérrez Santisteban Universidad de Ciencias Médicas de Granma. Manzanillo. Granma

Keywords:

statistics, teaching materials, software.

Abstract

The pedagogical practice has evidenced defficiencies in the statistical process of the medical data related to medical students. This allowed the performance of the present research with the objective to elaborate a didactic means for the teaching of Descriptive Statistics.  The language program applied was the Hot Potatoes and there were performed presentation screens  with patterns that allow us to approach the exposed content.  The software is nothing more than a system of interaction exercises for the students self evaluation of the acquired knowledge. With  this application it was confirmed the development of skills in the statistical process because the students felt motivated to learn Descriptive Statistics within the subject Statistics and Methodology of the Investigation, where the experimental group had greater results of promotion than the control group. The level of motivation in the experimental group  was: high  motivated, while  the control group was low motivated. The software obtained an excellent  level of acceptance in the experimental group and regular in the control one.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1.Calidad en la Docencia. Segundo Foro Académico. [Internet]. 2009 [citado 8 marzo 2011] Disponible en: http://132.248.54.13/foroacademico/documentos/Memoria_2009_segundo_foro.pdf#page=79

2.La enseñanza de la estadística sanitaria. Veinte esbozos para lecciones y seminarios. [Internet]. Ginebra: OMS; 1987 [citado 8 de julio 2011]. Disponible en: http://libdoc.who.int/publications/1987/9243560905.pdf

3.Rivas Moreno B. Utilidad de Juegos Didácticos. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2003.

4.Martínez Aldana K. Didáctica y Docencia. La Habana: Editorial Científico Técnica; 2005.

5.Strandh I. Motivación y aprendizaje. Un estudio de la motivación en tres clases de español como lengua extranjera. Universidad de Estocolmo [Internet]. 2007 [consultado 5 de noviembre 2010] Disponible en: http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:199543/FULLTEXT01

6.Nogueras Mayorca J. Para Obtener Buenas Notas. Santiago de Chile: Editorial Chilena; 2006.

7.Gallo Alvaro P, Lozano Fernández LM, García Cueto E. Relación entre motivación y aprendizaje. Psicothema [Internet]. 2000 [citado 8 de enero 2011]; 12(supl 2): [aprox. 3p.] Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2011378&orden=69828&info=link

8.Góngora Núñez l. Dinamismo en el Proceso Docente Educativo. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2003.

9.González, C. S. y Blanco, F. (2008). Emociones con videojuegos: incrementando la motivación para el aprendizaje. Teoría de la Educación: educación y cultura en la sociedad de la información [Internet]. s/a [citado 3 de julio 2011]; 9 (3): [aprox. 5p.] Disponible en: http://hdl.handle.net/10366/56629

Published

2017-07-05

How to Cite

1.
Casado Tamayo JM, Casado Tamayo F, Ríos Palacios J, Morales Escalona L, Gutiérrez Santisteban E. Didactic trainer for informatics about the theorical contents related to Descriptive Statistics. RM [Internet]. 2017 Jul. 5 [cited 2025 May 25];16(1):11-9. Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/512

Issue

Section

ARTÍCULOS ORIGINALES