History of Cuba in the Medical Sciences. Digital compendium

Authors

  • Sarisleidys León Núñez Facultad de Ciencias Médicas Celia Sánchez Manduley. Manzanillo. Granma
  • Manuel Antonio Céspedes Arrebola Facultad de Ciencias Médicas Celia Sánchez Manduley. Manzanillo. Granma
  • Lilia Esther León Vila Facultad de Ciencias Médicas Celia Sánchez Manduley. Manzanillo. Granma
  • Yasmila Rodríguez Mesa Facultad de Ciencias Médicas Celia Sánchez Manduley. Manzanillo. Granma
  • Amada Reyes Arevich Facultad de Ciencias Médicas Celia Sánchez Manduley. Manzanillo. Granma

Abstract

Introduction: the University of Medical Sciences has a social mission: the training of future health professionals that demand from teachers a greater didactic effort to achieve the students’ motivation, and therefore, a better assimilation of the contents that favor the conscious personality transformation.
Objective: it was performed a research at the Faculty of Medical Sciences "Celia Sanchez" of Manzanillo, Granma, in 2014, with a purpose to create an informatics product for the teaching of Cuban History in the medical career.
Method: theoretical and empirical methods were used, from their results there were selected the topics grouped into three historical moments, and the educational software was designed with this contents to complement the teaching learning process of Cuban History.
Results: the use of a proposed educative software in the teaching of the Cuban History accomplish the four functions of every technological resource: technical, academical, organizational and guiding, which permits university teachers to help their students in a way that they can develop skills such as the communication through technologies and apply these skills to improve the performance of the tasks and information search.
Conclusions: the educational software "HISTORY OF CUBA. DIGITAL COMPENDIUM" is based on the concept of a developing teaching with a historical-cultural approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1.Castro Ruz Raúl. Informe Central al VI Congreso del Partido Comunista de Cuba. [Internet] 2011 [citado 20 de septiembre del 2014]. Disponible en: http://www.cuba.cu/gobierno/rauldiscursos/2011/esp/r160411e.html

2.Suárez Pérez E. Las tradiciones patrias y su papel en la educación. Revista Cuba Socialista. 2005; (37): 38-39.

3.Centro de Estudios Martianos. Fidel Castro y la historia como ciencia. Tomo I. La Habana: Ediciones Especiales; 2007.

4.Díaz Pendás H. Apuntes sobre los medios de enseñanza. En: Seminario Nacional. La Habana: Pueblo y Educación; 2002. p. 8 -10.

5.Díaz Castañón MP. Perfiles de la Nación. La Habana: Ciencias Sociales; 2006.

6.Fernández Sacasas JA. Educación médica superior: realidades y perspectivas a las puertas del nuevo milenio. [CD-ROM]. La Habana; 1999.

7.IV Congreso Internacional de Educación Superior. La Habana; 1- 6 febrero 2004. La Habana: Oficina de Publicaciones del Consejo de Estado; 2004.

8.Álvarez de Zayas RM. Currículum integral y contextualizado. La Habana: Academia; 1997.

9.Herrera Lemus K, Batar Martínez LF. Estrategia didáctica para la elaboración y aplicación de entornos virtuales de aprendizaje en las prácticas de laboratorio de física para la educación superior. La Habana: Universitaria; 2008.

10.Marín Díaz V, Romero López MA. La formación del docente universitario a través de las TICs. Rev Medios Educ 2009;(35):97–103.

11.García López I, Blanco Balbeito N, la Rosa Hernández N, Plain Pasos C. Software educativo, una herramienta útil para la asignatura de Historia de Cuba I. Edumecentro. 2012;4(2):84–92.

12.Vázquez Pérez JA, Rodríguez Gómez M, Marín García R. El software educativo en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la disciplina Historia de Cuba. Edumecentro [Internet]. 2012 [citado 20 de septiembre del 2014];4(3):64–72. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v4n3/edu08312.pdf

13.Barrera Viejo ME, Hernández Rodríguez IM, Díaz Lobo LM. Fundamentos didácticos de la enseñanza de la Historia en la Educación Médica Superior. Rev Ciencias Médicas 2012; 16(2): 189 – 198.

14.Hernández Salgado AM, Olivera Valdés M, Clark Silot M. Enseñar historia de Cuba en ciencias médicas: un compromiso y un reto. Revista Habanera de Ciencias Médicas 2012; 11(4); 528-536.

15.Addine Fernández F. Compendio de pedagogía. La Habana: Ciencias Médicas; 2006.

16.Díaz Pendás H. Enseñanza de la historia. Selección de lecturas. La Habana: Pueblo y Educación; 2002.

Published

2015-06-20

How to Cite

1.
León Núñez S, Céspedes Arrebola MA, León Vila LE, Rodríguez Mesa Y, Reyes Arevich A. History of Cuba in the Medical Sciences. Digital compendium. RM [Internet]. 2015 Jun. 20 [cited 2025 Jun. 7];19(1). Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/504

Issue

Section

MATERIAL DE APOYO A LA DOCENCIA