The multiculturalism like an approach for superior medical education

Authors

  • Jorge David Jiménez Aliaga Filial de Ciencias Médicas Haydée Santamaría Cuadrado. Manzanillo. Granma.
  • Rafael Claudio Izaguirre Remón Universidad de Ciencias Médicas Granma. Manzanillo. Granma.
  • Osmar Guisado Céspedes Universidad de Ciencias Médicas Granma. Manzanillo. Granma.
  • Virgen Elvira Soler Otero Clínica Estomatológica Manuel Sánchez Silveira. Manzanillo. Granma.
  • Alejandro Guachs Santiesteban Clínica Estomatológica Manuel Sánchez Silveira. Manzanillo. Granma.

Keywords:

teaching, culturally competent care

Abstract

This work seeks to propitiate a reflection in regards to the mission of the Cuban Medical University of forming health professionals that respond to the needs of multicultural societies, in a context where a great cultural diversity converges, with common and different interests. It is made an analysis taking into account the planning of directives and strategies and another one from the executer entities, educational as non- educational, both of them with a multicultural perspective. Starting from a descriptive study, a multicultural focus is evidenced at the time of guiding and executing each university process in our context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Sierra J. La educación intercultural una respuesta a tiempo. Barcelona: Ediuoc / Lectus Vergara; 2001.

2. Guillermo W. Educación multicultural, educación intercultural bilingüe, educación indígena o educación intercultural. Chile: Universidad de Valparaíso Viña del Mar; 2004.

3. Sedano AM. Hacia una Educación Intercultural: Enfoques y modelos. Revista Complutense de Educación 2001; 9(2): 101-35.

4. Barco Díaz Vladimir, Cruz Aguilar Sarahy, Rodríguez Bernal Zenaida, Herrera Cañellas Dinorah. Gestión del cuidado desde una perspectiva transcultural. Rev Cubana Enfermer [revista en la Internet]. 2011 Mar [citado 2015 Jun 11]; 27(1): 57-65. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192011000100007&lng=es.

5. López LE. “Somos más que una Nación". Ciego de Ávila: Universidad de Ciencias Médicas; 2012.

6. Sampieri RH. Metodología de la Investigación. La Habana: Editorial Félix Varela; 2003.

7. Morris RB. Dinámica de grupo en educación: su facilitación. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2002.

Published

2017-05-22

How to Cite

1.
Jiménez Aliaga JD, Izaguirre Remón RC, Guisado Céspedes O, Soler Otero VE, Guachs Santiesteban A. The multiculturalism like an approach for superior medical education. RM [Internet]. 2017 May 22 [cited 2025 Jun. 7];19(1). Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/477

Issue

Section

ARTÍCULOS ORIGINALES