The materialistic comprehension on of history, grounds for the application of historical sources

Authors

  • Francisco Felino Riverón Morales Universidad de Ciencias Médicas Celia Sánchez Manduley. Auxiliar.
  • Rafael Claudio Izaguirre Remón Universidad de Ciencias Médicas Celia Sánchez Manduley. Auxiliar.
  • Onelia Méndez Jiménez Universidad de Ciencias Médicas Celia Sánchez Manduley. Auxiliar.
  • Jorge Palma Cardona Universidad de Ciencias Médicas Celia Sánchez Manduley. Auxiliar.

Abstract

The interpretation of the diverse historical sources by historians, from the historical materialism, permits to study the diverse phenomena of the society in connection and interdependence. All knowledge is an act of reflection. In such sense the historical sources constitute a means of the reality knowledge, and constitute a reflection of the event, what allows to the historian to remake and rebuild the fact, like historical knowledge, what explains the mediator character of the historical sources between the historian and the historical fact. In such sense the task of historians is to locate the source to be able to explain and interpret the past. In the investigation performed it is evidenced that the sources of the historical knowledge contextualized in the teaching learning process (TLA) work like didactic mediators; independently of the subjectivity that is inherent to this type of mediator and of the classist affiliation of the historian and his interests. It was concluded that the historical sources that represent a source of knowledge for historians, for the teacher constitute a means of education and for the students it is a learning tool. The purpose of this article is to support, from the materialist understanding of the history, the use of the historical sources like didactic mediators in the teaching learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Felino Riverón Morales, Universidad de Ciencias Médicas Celia Sánchez Manduley. Auxiliar.

Máster en Estudios Cubanos y del Caribe.

Rafael Claudio Izaguirre Remón, Universidad de Ciencias Médicas Celia Sánchez Manduley. Auxiliar.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

Onelia Méndez Jiménez, Universidad de Ciencias Médicas Celia Sánchez Manduley. Auxiliar.

Máster en Metodología Educativa. Auxiliar.

Jorge Palma Cardona, Universidad de Ciencias Médicas Celia Sánchez Manduley. Auxiliar.

Profesor Auxiliar de Historia de la cátedra de Filosofía e Historia.

References

1.Álvarez de Zayas RM, Díaz Pendás H. Metodología de la Enseñanza de la Historia II. La Habana: Libros para la Educación; 1979.

2.Torre M. de la. La obra Historiográfica Cuba. 20 años. La Habana: Instituto de Historia de Cuba; 2008.

3.Díaz Pendás H. Enseñanza de la Historia. Selección de lecturas. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2006.

4.Díaz Pendás H. Sobre la historia y otros temas. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2006.

5.Díaz Pendás H. A propósito del conocimiento de la historia como componente esencial de la cultura general e integral de todo educador en la labor educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2007.

6.Díaz Pendás H. Aprendiendo historia en el Museo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1989.

7.Díaz Pendás H. Notas sobre la enseñanza de la historia local, el trabajo con los museos, los monumentos, las fuentes orales. En. Enseñanza de la Historia (Lecturas para docentes). Marzo, No. 1. Atenas: [S/N]; 2005.

8.Díaz Pendás H. El Museo vía para el aprendizaje de la Historia. La Habana: Ed. Pueblo y Educación; 2005.

9.Díaz Pendás H. La enseñanza de la Historia. Algunas precisiones sobre el plan de acciones vigente. En. Seminario Nacional de preparación del curso escolar 2010 – 2011.[Internet]. La Habana; 2010. [Citado 2014-06-13]. Disponible en: http://www.radiosantacruz.icrt.cu/noticia/tag/seminario-nacional-de-preparacion-para-el-curso-escolar-2011-2012/10

10.Ibarra J. Algunos problemas teóricos y metodológicos de la historiografía cubana. Revista santiago 1971;(2 3).

11.Marx C. Prólogo de la Contribución a la Crítica de la Economía Política. En Obras Escogidas. T. I. [Internet]. Moscú: Editorial Progreso; 1973. [Citado 2014-06-13]. Disponible en: http://www.marxists.org/espanol/m-e/1850s/criteconpol.htm

12.Plasencia Moro A, Zanetti Lecuona O, García Álvarez A. Metodología de la investigación histórica. La Habana: MINES; 1989

13. Reyes González JI, Infante Cabrera YO, Quintero Díaz C. Enseñar historia en las condiciones del nuevo modelo de secundaria básica. [Tesis]. La Tunas: Instituto Superior Pedagógico. “Pepito Tey”; 2006.

14.Reyes González JI, Palomo Alemán AG, Díaz Pedás H, Romero Ramudo M. Enseñanza de la historia nacional: Un enfoque desde lo local. La Habana: Ministerio de Educación; 2011.

15.Reyes González JI. Enseñanza de la historia para la escuela actual. Congreso Internacional Pedagogía. Febrero 2007. La Habana.

16.Riverón Morales F. La Historia Local y Nacional en la revista Orto 1937-1957. [Tesis de maestría], Santiago de Cuba: [s/n]; 1998.

Published

2014-01-01

How to Cite

1.
Riverón Morales FF, Izaguirre Remón RC, Méndez Jiménez O, Palma Cardona J. The materialistic comprehension on of history, grounds for the application of historical sources. RM [Internet]. 2014 Jan. 1 [cited 2025 Jun. 12];18(1):213-26. Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/34

Issue

Section

REFLEXIÓN Y DEBATE