Long – distance education: values and principles

Authors

  • Yurieth Gallardo Sánchez Universidad de Ciencias Médicas de Granma. Manzanillo. Granma
  • María Esther Pérez Atencio Policlínica Universitaria Raúl Podio Saborit. Media Luna. Granma
  • Madelín Fonseca Arias Policlínica Universitaria Raúl Podio Saborit. Media Luna. Granma
  • Ruber Luis Gallardo Arzuaga Hospital Universitario Celia Sánchez Manduley. Manzanillo. Granma

Abstract

The long - distance education at Celia Sánchez Manduley medical university school has improved and strengthen, which favored the development of this detailed bibliographical revision of the existing literature about the values and principles that must be taken into account in this learning modality. That is why the authors of this article establish as an objective: to provide to the pedagogical and scientific community the fundamental values and principles about the long-distance education, strengthening the teaching – learning process. It is necessary to point out  that  the freedom, the solidarity, and truth are the values that must characterize the virtual modality as a formative process, as well as the confidence, dialog, joy, creativeness, collaboration, diversity, accessibility,  anticipation, and sustainability as the main principles to achieve successfulness in  the long- distance education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1.Guerrero Cañongo JA. Educación virtual. [Internet] [Consultado 28 diciembre 2011] Disponible en: http://weblog.educ.ar/educacion-tics/archives/000224.php

2.Cuba. Ministerio de Educación Superior. Resolución 132/2004. Reglamento de la Educación de Postgrado en la República de Cuba. [Internet]. 2004 [Citado 2014-01-30]. Disponible en: http://instituciones.sld.cu/ucmh/files/2012/01/RM-132-04-Reglamento-de-la-Educ-de-Posgrado.pdf

3.Salas Perea RS, Borroto Cruz R, Hernández Fernández A. Universidad sin fronteras; mito o realidad? Educ Med Super [Internet]. 2000 Abr [citado 2011 Dic 28]; 14(1): 26-35. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412000000100004&lng=es.

4.Mugarra Romero CG, Pérez Rodríguez H, Bujardón Mendoza A. Consideraciones sobre la educación en valores a través de los medios de enseñan. Rev Hum Méd [Internet]. 2011 [citado 8 Enero 2012]; 11(3): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-81202011000300009&script=sci_arttext

5.Mar de Fontcuberta. Medios de comunicación y gestión del conocimiento. Revista Iberoamericana de Educación [Internet]. 2003 [citado 2012 Ene 9]; (32): 95-118. Disponible en: http://www.rieoei.org/rie32a05.htm

6.Iglesias Zaldivar RM. Estrategia de preparación para profesionales en el uso de las TIC. III Jornada Nacional Virtual de Ciencias de la Información [Internet] 1986 [Consultado 28 diciembre 2011] disponible en: http://jornada2011.sld.cu/index.php/jornada/2011/paper/view/148 .

7.Silvestre M, Rico P. Compendio de Pedagogía. [Internet]. La Habana: Editorial Ecimed; 2007. p. 69. [Citado 2014-01-30]. Disponible en: https://www.google.com.cu/?gws_rd=cr&ei=zVDqUvCOPNS3kQebzYCADQ#q=Silvestre+M%2C+Rico+P.+Compendio+de+Pedagog%C3%ADa.+La+Habana+:+Editorial+Ecimed

8. Addiré FF, González SA, Ricarey FS. Didáctica de la Teoría y práctica. [Internet]. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2004. p. 51. [Citado 2014-01-30]. Disponible en: https://www.google.com.cu/?gws_rd=cr&ei=zVDqUvCOPNS3kQebzYCADQ#btnK=Buscar+con+Google&q=Addir%C3%A9+FF%2C+Gonz%C3%A1lez+SA%2C+Ricarey+FS.+Did%C3%A1ctica+de+la+Teor%C3%ADa+y+pr%C3%A1ctica.+La+Habana+:+Editorial+Pueblo+y+Educaci%C3%B3n%3B+2004

9. Seijo EB. La educación del médico en los valores ético profesionales a través de la actividad docente. [tesis de maestría]. Camagüey: Universidad de Camagüey; 2000. p. 41.

10. Pérez Sánchez AM, Martín Linares X. Educación en valores en el profesional de Ciencias Médicas. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2003 Mar [cited 2011 Dec 28]; 29(1): 65-72. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662003000100010&lng=en .

11. Colectivo de autores. Pedagogía. La Habana: Editorial Pueblo y

Educación; 1984. 268 – 70

12. Agramonte del Sol A, Melón Rodríguez RG, Peña Fernández ÁJ. Propuesta de guía metodológica para la formación de valores en los estudiantes de enfermería. Rev Cubana Enfermer [Internet]. 2005 Ago [citado 2011 Dic 28]; 21(2): 1-1. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192005000200007&lng=es .

13..Vela Valdés J. Educación superior: inversión para el futuro. Educ Med Super [Internet]. 2000 Ago [citado 2012 Ene 05]; 14(2): 171-183. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext

&pid=S0864-21412000000200007&lng=es .

14.García Martínez A. Recomendaciones metodológicas para sustentar la racionalidad y praxis del Modelo para el desarrollo de la Educación Virtual de Postgrado del Ministerio de Educación Superior. [Internet]. La Habana: Universidad de La Habana; 2011. [Citado 2014-01-30]. Disponible en: https://www.google.com.cu/search?sclient=psy-ab&site=&source=hp&q=Recomendaciones+metodol%C3%B3gicas+para+sustentar+la+racionalidad+y+praxis+del+Modelo+para+el+desarrollo+de+la+Educaci%C3%B3n+Virtual+de+Postgrado+del+Ministerio+de+Educaci%C3%B3n+Superior&oq=Recomendaciones+metodol%C3%B3gicas+para+sustentar+la+racionalidad+y+praxis+del+Modelo+para+el+desarrollo+de+la+Educaci%C3%B3n+Virtual+de+Postgrado+del+Ministerio+de+Educaci%C3%B3n+Superior&gs_l=serp.12...5078.7364.1.8988.1.1.0.0.0.0.0.0..0.0....0...1c.1j2.32.serp..1.0.0.TTz4zdycpQM&bav=on.2,or.&emsg=NCSR&noj=1&ei=1lDqUrzxK8S_kQev34DgBg

15. Moreno Castañeda M. El Desarrollo de Ambientes de Aprendizaje a Distancia. Ambiente de aprendizaje [Internet]. Maestría de Tecnología educativa. [Citado 2011 Dic 29] Disponible en: https://sites.google.com/site/ambientedeaprendizajegch/metalecturas/modulo-2/desarrollo-de-ambientes-de-aprendizaje-a-distancia

16. Mella O, Gutiérrez G, Maurici RM. La educación a distancia rol y perspectivas en la sociedad global. No 6. 1999. [Internet]. [Citado 2014-01-30]. Disponible en: http://ftp.ceces.upr.edu.cu/centro/repositorio/Textuales/Libros/TEdu_EaD_Roles%20y%20perspectivas.pdf

17. INFOMED. ¿Qué se hace y cómo? La Habana: Ciencias Médicas; 2011.

18. Discurso pronunciado en la inauguración del curso escolar 1997-1998 [Internet]. [Citado 31 ene 2012]. Disponible en: http://www.cuba.cu/gobierno/discursos/1997/esp/f010997e.htm .

Published

2016-12-13

How to Cite

1.
Gallardo Sánchez Y, Pérez Atencio ME, Fonseca Arias M, Gallardo Arzuaga RL. Long – distance education: values and principles. RM [Internet]. 2016 Dec. 13 [cited 2025 Jun. 9];17(3). Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/318

Issue

Section

REVISIONES BIBLIOGRÁFICAS