Application for the teaching of medical Bioethics in Physical Medicine and Rehabilitation

Authors

Abstract

Bioethics and its principles have become, today, an urgent necessity in various academic curricula, both undergraduate and postgraduate, to contribute to the teaching of Medical Bioethics to residents in the specialty of Physical Medicine and Rehabilitation. With the aim of evaluating, through an educational application, the understanding of content related to bioethics in the field of Physical Medicine and Rehabilitation, a technological development study was conducted at the Physical Medicine and Rehabilitation Department of Celia Sánchez Manduley Hospital from September 2022 to September 2024. The work methodology was established according to scientific foundations and relevant aspects for evaluation, using the Chanlat Matrix, which is conceived as an expression of scientific logic. The developed application provides physical medicine and rehabilitation professionals with an IT product that serves as a means to promote the integration of bioethical knowledge into the residency program.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristina Guerra Frutos, Hospital Clínico Quirúrgico Docente Provincial "Celia Sánchez Manduley". Servicio Provincial de Medicina Física y Rehabilitación (2F). Manzanillo.

Presidenta de la Sociedad Científica de Medicina Física y Rehabilitación en Granma. Especialista de 1er Grado en Medicina Física y Rehabilitación & M.G.I Máster en Ciencias en Bioética Médica. Profesor Auxiliar e Investigador Agregado UCMGr.

References

Alarcón Ortiz RA, Guzmán Mirás Y, García González M. Formación integral en la educación superior: una visión cubana. Rev Estud Desar Soc [Internet]. 2019 [citado 17 Feb 2025];7(3):[aprox. 10p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300010&lng=es&tlng=es

Madariaga Fernández CJ, Ortiz Romero GM, Cruz Álvarez YB, Leyva Aguilera JJ. Validación del Software Educativo Metodología de la Investigación y Estadística para su generalización en la docencia médica. CCM [Internet]. 2016 [citado 17 Feb 2025];20(2):225-236. Disponible en: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/2031/821

Arévalo Nueva L, Semino García LE, Guerra Frutos C, Guerra Frutos LC. Cifstock: aprendizaje para la capacitación de clasificación internacional del funcionamiento y la discapacidad en Cuba. Rev. cuban. med. fís. rehab [Internet]. 2023 [citado 17 Feb 2025];15(2):e833. Disponible en: https://revrehabilitacion.sld.cu/index.php/reh/article/view/833/779

Acosta Sariego JA. Pensamiento bioético cubano. Tendencias y características distintivas [Internet]. La Habana: Universidad de La Habana. Facultad de Filosofía e Historia; 2011 [citado 17 Feb 2025] Disponible en: https://tesis.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=776

Yushimito Rubiños L. Bioética y entorno digital: desafíos actuales en la educación médica. Horiz Med (Lima) [Internet]. 2024 [citado 17 Feb 2025]; 24(4):e3033. Disponible en: https://www.horizontemedico.usmp.edu.pe/index.php/horizontemed/article/view/3033

Muñoz Fernández SA, Perafán González DY. Ética y bioética en Fisioterapia. En: Bermeo de Rubio M, Pardo Herrera I. De la ética a la bioética en las ciencias de la salud. Cali, Colombia: Editorial Universidad Santiago de Cali; 2020 [citado 17 Feb 2025]. pp. 195-225. Disponible en: https://books.scielo.org/id/trn8b/pdf/bermeo-9786287501638-10.pdf

Corrales Reyes I, García Raga M, Reyes Pérez J, Castillo Mendoza J, Campbell Miñoso M. Ética y bioética: su papel en la formación y actuación del profesional cubano de la salud en la contemporaneidad. Rev. bioet. Latinoam [Internet]. 2015 [citado 17 Feb 2025];15(1): 127-140. Disponible en: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=http://conferenciasiglo21.sld.cu/index.php/conferenciasiglo21/2014/paper/download/484/237&ved=2ahUKEwjr08O4w9-LAxUgpZUCHZL-M9UQFnoECAwQAQ&usg=AOvVaw1rHr-bMMIM0CM9ppfUFh1L

Alzate Posada M, López L, Velásquez V. Una mirada de la rehabilitación desde la perspectiva de la profesión de enfermería. av.enferm [Internet]. 2010 [citado 17 Feb 2025];XXVIII(1):152-65. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/aven/v28n1/v28n1a15.pdf

García Vilanova M, Pérez J. Enseñanza de la bioética en estudios de ciencias de la salud: los grados de biología y ciencias biomédicas de las universidades españolas. FEM [Internet]. 2020 [citado 17 Feb 2025];23(6):311-16. Disponible en: https://scielo.isciii.es/pdf/fem/v23n6/2014-9832-fem-23-6-311.pdf

Ramos de Viesca M, Viesca CAT. Bioética y Atención primaria de la Salud [Internet]. Conbioética [Internet]. 2020 [citado 17 Feb 2025];IX(35):3-7. Disponible en: https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/615885/Gaceta_35_-_La_bioetica_en_la_Atencion_Primaria_de_Salud.pdf

Mesa-Trujillo D, Espinosa-Ferro Y, García-Mesa I. Reflexiones sobre bioética médica. Rev. méd. electrón [Internet]. 2022 [citado 17 feb 2025];44(2):413-24. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rme/v44n2/1684-1824-rme-44-02-403.pdf

Cuba. MINSAP. Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior. Resolución 2/2018. La Habana: MINSAP; 2018.

Alfonso González Y, Sánchez García S, Guerrero González A, Cruz González T, Rivera Lugo IT. Software educativo en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura Ética y Bioética. Rev. cienc. méd. Pinar del Río [Internet]. 2015 [citado 17 Feb 2025];19(1):89-99. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/1787/pdf_49

Published

2025-07-07

How to Cite

1.
Guerra Frutos C, Guerra Frutos LC, Matos Osorio C de los Ángeles, Ramírez Brizuela CA, Caymari López Y. Application for the teaching of medical Bioethics in Physical Medicine and Rehabilitation. RM [Internet]. 2025 Jul. 7 [cited 2025 Jul. 14];29. Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/3127

Issue

Section

ARTÍCULOS ORIGINALES