Bioethics education in cuban health magazines indexed in Scielo
Keywords:
Bioethics, Bioethics education, Bioethics teaching.Abstract
Bioethical education stands as an unavoidable issue in the field of health sciences in the face of advances in technoscience and human development. A cross-sectional descriptive research was carried out with the purpose of analyzing the scientific dissemination on bioethics education provided by the Cuban health magazines indexed in Scielo in the period 2020-2022. The Scielo and Google academic sites were consulted, the search terms were considered: bioethics, bioethics education, bioethics teaching. The variables title, year, number of articles, production by journals, country of origin, typology, number of authors, distribution by thematic axes and number of citations were included in the analysis. The sample consisted of 21 works. The contribution of articles on the topic showed a discreet behavior. The highest production was in 2022. The works carried out by Cuban authors predominated, in the typology of review articles (28.5%) and developed in co-authorship. The thematic axis focused on attention to bioethical principles, patient rights and informed consent was the most addressed (38.1%) followed by bioethical education in the face of the challenges generated by COVID-19, which concentrated the largest number. of citations. The results reveal a research challenge that requires expanding the treatment of the topic with enriching experiences that can transcend the scientific community.Downloads
References
1. García Raga M, Izaguirre Remón RC, Rodríguez Suárez CM. Consideraciones teóricas sobre la formación bioética del médico general integral durante la práctica pediátrica. ROCA .2020; 16(1): 344-53.
2. Rey-Serrano JJ, Ochoa–Vera ME. La enseñanza de la bioética para el fortalecimiento de la práctica biomédica y la investigación en las escuelas de ciencias de la salud. MedUNAB. 2022;25(2):246–52.
3. Noa Silverio L, Aguilar Guzmán A, García Sánchez R. La formación en bioética de los profesionales de la salud mediante los entornos virtuales. Revista Cubana de Educación Superior [Internet]. 2023 [citado12/10/2023]; 37(3set-dic). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v37n3/0257-4314-rces-37-03-e20.pdf
4. Cantú-Martínez PC. Propósitos y desafíos de la bioética en salud pública. Revista Latinoamericana de Bioética. 2019; 19(1):63-75.
5. Rodríguez Weber FL, Ortega Cerda JJ, Ramírez Arias JL. Bioética y su aprendizaje en el equipo de salud. Acta médica Grupo Ángeles. 2018; 16(1): 5-6.
6. Marín Pérez AL, Toledo Santana N, Vásquez Giler Y, Marín Toledo IA. La Bioética, una necesidad en la formación de los futuros profesionales de la Salud. Atenas. 2017; 4(40): 61–72.
7. Marín Pérez AL, Toledo Santana N, Marín Toledo I, Ramírez Fernández JA. La formación bioética en la carrera de Medicina. Una experiencia en el diseño curricular. Revista Cubana de Educación Superior [Internet]. 2019 [citado12/10/2023];38(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v38n2/0257-4314-rces-38-02-e1.pdf
8. Acosta Sariego J, Hernández Borrero T. La cuestión bioética en el contexto de la Revista Habanera de Ciencias Médicas, 2002-2016. Revista Habanera de Ciencias Médicas. 2017;16(1): 104-21.
9. Portal Benítez LN, García Martínez M, Perdomo Blanco L, Duarte Linares Y. Bioética y competencias en la formación del Residente de Cirugía General en tiempos de COVID 19. Revista Conrado. 2023; 19(91): 573-8.
10. Hernández Chisholm D, González García TR, Lazo Pérez MA. Las competencias profesionales específicas desde la educación bioética en rehabilitación en salud. I Evento Virtual Científico de Educación bioética y Pensamiento crítico [Internet]. La Habana: FATESA; 2020. Disponible en: http://edubioetica2020.sld.cu/index.php/edubioetica/2020/paper/view/2
11. Abellán Salort JC, Maluf F. De la enseñanza de la bioética a la educación bioética reflexiones sobre los desafíos en los posgrados en bioética. Rev Latinoam Bioét. 2014; 14(2): 52-65.
12. Sánchez García A, Díaz Chieng L, García Pérez A, Pérez Mola K, Sánchez García F. Producción científica sobre ética y bioética en revistas médicas cubanas universitarias, 2016-2020. Multimed 2021; (25)6: e2586
13. Madero Durán S, Licea Jiménez I, Martínez Prince R. Perspectiva métrica en el análisis de los artículos originales de la Revista Cubana de Pediatría. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud. 2014; 31(2): e1419.
14. Arencibia-Parada N, García-Espinosa E, Chirolde-Rojas M, Rojas-Concepción A, Cisnero-Piñeiro A, Vitón-Castillo A. Análisis de la producción científica publicada por la Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 2012-2021. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río. 2022;26(2): e5463.
15. Portal Miranda J. El Sistema de Salud cubano y sus retos. Revista de Información Científica para la Dirección en Salud. INFODIR. 2022;39: e1346.
16. Álvarez Aliaga A, Anaya Sánchez A. Multimed 25 años de historia, mirando al futuro. MULTIMED. 2022; 26(1): e2670.
17. Villatoro VM. Importancia de los reportes de casos. Guía para su diseño y elaboración. Rev Sanid Milit Mex. 2017; 71(6):552-8.
18. Molero Jurado MM, Gázquez Linares JJ, Pérez-Fuentes Del CM. Análisis bibliométrico sobre el tratamiento de las consideraciones éticas en el ámbito de la salud. Nutr. Clín. Diet. Hosp. 2017;37(4):69-76.
19. Rodríguez Alvarez J, Morales Suárez I. Ética de la investigación en salud. En. Ciencia, tecnología e innovación para la salud en Cuba [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2022. [citado 17/10/2023]. Disponible en: http://www.bvscuba.sld.cu/libro/ciencia-tecnologia-e-innovacion-para-la-salud-en-cuba/
20. Pazmiño D, Pazmiño K. La pandemia por COVID-19 y los desafíos bioéticos para la investigación con seres humanos. Medisur. 2023;21(3): 114-21.
21. Ortiz-Núñez R. Análisis métrico de la producción científica sobre COVID-19 en SCOPUS. Rev. cuba. inf. cienc. salud. 2020;31(3): e1517.
22. Ortiz Núñez R, Fernández Brizuela E. Análisis de la producción científica sobre bajo peso al nacer publicada en revistas médicas cubanas. Revista Habanera de Ciencias Médicas. 2021;20(6): e4262
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Avisos de derechos de autor propuestos por Creative Commons
1. Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).