Results of improvement on leadership in health directed to cadres and reserves of primary care

Authors

Keywords:

Leadership in health, Improvement cadres and reserves, Primary care.

Abstract

Introduction: professional improvement is unavoidable for the systematic updating of primary level managers, who require the deployment of transformative leadership in accordance with the demands of the context.

Objective: to present the results of the improvement on leadership in health directed to cadres and reserves of primary care in the Faculty of Medical Sciences of Bayamo.

Methods: a cross-sectional study was carried out from February to July 2022 with 23 cadres and reserves from primary care. Theoretical analysis-synthesis, historical-logical, empirical and statistical methods were used, which included the application of a questionnaire, absolute and relative frequencies, as well as the Wilcoxon test with a confidence level of 95%..

Results: the female sex, heads of departments and basic work groups predominated. In the need for the topics addressed, management communication reported Very Adequate by 78.3% of the students; managerial skills and academic management integrated into leadership were highlighted. The combined application of methods prioritizing the problematic showed the highest number of criteria Very adequate about the teaching-learning process. Proposals for transformative actions were generated in areas such as maternal and child care and mental health. 82.6% of the students achieved excellent evaluations. A significant transformation (p=0.000) of the considerations obtained regarding the theoretical-practical development of leadership was evidenced for the benefit of the improvement carried out.

Conclusions: the results showed the need to continue improving and systematizing the processes of improvement contextualized to the development of leadership in primary care.


Downloads

Download data is not yet available.

References

1. González Martín R, Gorguet Pi M. Superación de los cuadros directivos y las reservas en el sector sanitario. MEDISAN. 2016; 20(5): 688-95.

2. Puertas EB, Sotelo JM, Ramos G. Liderazgo y gestión estratégica en sistemas de salud basados en atención primaria de salud. Rev Panam Salud Pública. 2020; 44: e124.

3. Rodríguez Acosta V, Ledesma Ramos A, Tamayo Pineda N, Gayoso Rosabal R, Solórzano Benítez MR, Armas Urquiza R. La superación de directivos de la administración pública en el Centro de Estudios de la Administración pública de la Universidad de la Habana. Rev Cubana de Administración Pública y Empresarial. 2020; 4(2): 165-78.

4. Alfonso LM, Arocha Mariño C, Vidal Ledo MJ. Retos pedagógicos del claustro del Diplomado de Administración Pública en el contexto cubano actual. INFODIR. [Internet]. 2013 [citado 12/2/2023]; 0(16). Disponible en: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/7

5. Cuba. Ministerio de Justicia Gaceta Oficial de la República de Cuba. Reglamento de educación de posgrado de la República de Cuba, Resolución no. 140/2019. September 05, 2019. [Internet]: La Habana: MINJUS; 2019. [citado 12/2/2023]. Disponible en: https://cuba.vlex.com/vid/resolucion-no-140-19-810750577

6. Vázquez Díaz JR. Necesidad de nuevos liderazgos en Atención Primaria y Medicina de Familia en España. Aten Primaria. [Internet]. 2022 [citado 12/2/2023]; 54(2). Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primaria-27-pdf-S0212656722000026

7. Moreno Socorro EC, de Armas Urquiza R. El liderazgo de los directivos de las organizaciones de la Educación Superior cubana: una visión crítica. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina. 2019; 7(1): 112-22.

8. Moreno-Socorro EC, Urquiza RA. Evaluación del liderazgo de los directivos de la educación superior cubana: un procedimiento metodológico. Revista Cubana de Educación Superior. 2020; 39(1): e8.

9. Veranes Garzón I, Peñalver Sinclay AG. Instrumento para medir el desarrollo del liderazgo en instituciones de salud. Infodir. 2021; (36): e1100.

10. Jorna Calixto AR, Véliz Martínez PL. Percepciones sobre participación femenina en la dirección del sector de la salud en Cuba, 2017. Rev Cubana Salud Pública. 2020; 46(10): e1380.

11. Fernández Díaz IE, Herrera Alcázar VR, Jorna Calixto AR, Rodríguez Hernández JF, Hernández Ferro P, Santana Espinosa MC. Caracterización de los participantes del Diplomado de Administración Pública en el año 2020. 2021; 35: e_1019.

12. González-Cárdenas L, Segredo-Pérez A, Fernández-Díaz I, López-Puig P, Herrera-Alcazar V, Cuesta-Mejía L. Impacto de la primera edición del diplomado Dirección en la Atención Primaria de Salud. Educación Médica Superior. [Internet]. 2013 [citado 31/08/2023]; 27(2). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/162/85

13. Abay Debs V, Benítez Quevedo G, Monzón Torres L. Diagnóstico inicial de los cuadros matriculados en el Diplomado de Dirección en Salud en la Provincia de Camagüey. Revista Cubana de Salud Pública. 2011; 37(2): 107-15.

14. Bernaza Rodríguez GJ, Troitió Díaz DM, López Collazo S. La superación del profesional: mover ideas y avanzar más. [Internet]. La Habana: Editorial Universitaria – Córdoba; 2018. [citado 12/8/2023]. Disponible en: file:///C:/Users/Marlenis/Downloads/Lasuperaciondelprofesional.pdf

15. Camejo Esquijarosa D, Arocha Mariño C. Evaluación del programa de estudio del diplomado Gerencia en Salud. Educ Med Super. 2005; 19(2): 1-10.

16. Pinzón Espitia O. Liderazgo en los servicios de salud. Rev CSV 2014; 6(1): 37-53

Published

2023-09-05

How to Cite

1.
García Raga M, Escalona Guevara P, Hernández Palomo E, Fonseca González RL, Pérez Guerra YA. Results of improvement on leadership in health directed to cadres and reserves of primary care. RM [Internet]. 2023 Sep. 5 [cited 2025 Jun. 3];27:e2929. Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/2929

Issue

Section

ARTÍCULOS ORIGINALES