Linguo-communicative development in English for professional purposes. A study case
Keywords:
Linguistic-communicative development, Case study, Professional improvement, English for professional purposes.Abstract
An appreciable impact is the linguo-communicative development in English for professional purposes of the stomatologist for professional communication, their communicative skills improve with the intensive and extensive practice of the foreign language, which guarantees to adapt communication to different contexts (teaching, assistance and research) and enables the construction of a discourse based on their oral production. We present the case of a stomatologist who entered the language improvement course and we discovered foreign language skills, oral and written tests were carried out in professional communicative situations and her career rose with her preparation to obtain levels B1 and B2 according to the Common European Framework of Reference for Languages and its subscribers. The linguo-communicative development in English for Professional Purposes (IFP) in stomatology if it is not trained systematically implies a decrease in the linguistic-professional stomatology and greatly reduces the scientific level updated by the results that the world of stomatological science encompasses in the international circuits of English-speaking information power. Given the growing demand for language preparation for health professionals in the province, it is necessary to evaluate and train the linguistic-professional capacity in stomatologists. The case study demonstrates that with an intensive and extensive practice of the IFP the stomatologist can communicate in the different contexts (teaching, assistance and research).
Downloads
References
1. Acosta R, García A, Carcedo R. La enseñanza de lenguas extranjeras desde el contexto latinoamericano. Revista MENDIVE. 2018; 16(4): 640-50.
2. Acosta R. Enseñanza de las Habilidades Lingüísticas del Inglés y Logro de Competencia Comunicativa. QLU. [Internet]. 2020 [citado 5/01/020]; 1(3). Disponible en: https://revistas.qlu.ac.pa/index.php/latitude/article/view/106/80
3. Bernaza G, De la Paz E, Del Valle García M, Borges L. La esencia pedagógica del posgrado para la formación de profesionales de la salud: una mirada teórica, crítica e innovadora. Educación Médica Superior. 2017; 32(4): 1-15.
4. Consejo de Europa. Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Servicio de publicaciones del Consejo de Europa. [Internet]. 2001 [citado 5/1/2022]. Disponible en: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf
5. Cruz L, Matos E, Marriott H. La metaenseñanza-aprendizaje del idioma inglés con fines didácticos. Dilemas contemp. educ. política valores. [Internet]. 2021 [citado 5/1/2022]; 8(3). Disponible en: https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i3.2640
6. Mayedo-Nuñez Y, Núñez-Rojas Y, Padierne-Rodríguez AL, Morales-González M, Vidal-Pérez A. Elementos que confluyen en la competencia comunicativa profesional en inglés de los profesionales de la salud. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta. 2023; 48: e3297.
7. Mendoza Rodríguez H. Apuntes sobre educación médica. [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2023. [citado 8/02/2023]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/libros/apuntes_educacion_medica/apuntes_educacion_medica.pdf
8. Hijuelos-Cruz I, Medina-Carballosa E, Pérez-Almaguer R. El inglés con fines específicos (ESP): un acercamiento teórico para el diseño de programas. LUZ. 2020; 19(4): 116-27.
9. Simons H. El estudio de caso: Teoría y Práctica. [Internet]. Madrid: Ediciones Moratas, S.L; 2011. [citado 5/01/2020]. Disponible en: http://www.pedagogica.edu.co/storage/folios/articulos/folios0904arti.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Avisos de derechos de autor propuestos por Creative Commons
1. Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).