Experience and results of the treatment of the formation process in Covid-19. Faculty of Medical Sciences of Bayamo

Authors

Keywords:

Formation process, Covid-19, Systemic approach.

Abstract

Introduction: the COVID-19 pandemic implied changes in university activities that led to emphasizing treatment of the formation process, in accordance with social and health sector needs.

Objective: to expose the experiences and results obtained in the treatment of the formation process in COVID-19 at the Faculty of Medical Sciences of Bayamo. Methods: a cross-sectional study was carried out from March 2020 to February 2022. Theoretical methods were used with a general systemic approach, analytical-synthetic, inductive-deductive and modeling, in addition to descriptive and inferential statistics that included a test of differences in proportions for independent samples with 5% significance.

Results: the reorganization of the formation process distinguished stages of reordering, systematization and contextual training assessment. 99% of the expected enrollment of the students was integrated into the confrontation and control of COVID-19 in comprehensive community work. Actions were carried out in isolation centers, vaccination sites, oxygen command posts and specialized laboratories. Wide participation of the students was obtained in virtual scientific events and discussion forums, among other activities. The promotion results exceeded the previous course and the quality was significant.

Conclusions: the systemic reorganization of the formation process ensured the development of a comprehensive process with a wide insertion of students in curricular, extracurricular and sociopolitical activities, high commitment and sense of belonging was evidenced, manifested in the systematicity and diversity of actions developed and in academic results superiors.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Candelaria Brito JC, Díaz Cruz SA, Acosta Pérez DM, Junco Sena B, Rodríguez Méndez A. Primera comunidad en cuarentena por la COVID-19 de Cuba. Rev Ciencias Médicas. 2020; 24(3): e4485.

2. Valdez García JE, López Cabrera MV, Jiménez Martínez MÁ, Díaz Elizondo JA, Dávila Rivasa JA, Olivares Olivares SL. Me preparo para ayudar: respuesta de escuelas de medicina y ciencias de la salud ante COVID-19. Inv Ed Med. 2020; 9(35): 85-95.

3. San Juan Bosch MA, García Núñez RD, Mur Villar N, Falcón Hernández A, Díaz Brito A. Experiencias y alternativas académicas de la Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos durante la COVID-19. Medisur. 2020; 18(3): 410-5.

4. Cuba: Ministerio de Salud Pública. Gaceta Oficial .Resolución No.82/2020. [Internet]. 2020 [citado 3/4/2022]; CXVIII(19): [aprox. 4p]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-82-de-2020-de-ministerio-de-salud-publica

5. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Reglamento para la reorganización del Proceso Docente Educativo en los Centros de Educación Médica Superior. [Internet]. La Habana: MINSAP; 2010. [citado 14/9/2022]. Disponible en: https://files.sld.cu/sccs/files/2010/04/reglamento-doc-y-metodol-cems-1988.pdf

6. Careaga Valido D, Gil Figueroa BV, González García X, Gómez Pimentel Y, Valle González D. Conocimientos sobre prevención y control de la COVID-19 en estudiantes. Rev Ciencias Médicas. 2020; 24(6): e4667.

7. Rosell Puig W, Más García M. El enfoque sistémico en el contenido de la enseñanza. Educ Med Super. [Internet]. 2003 [citado 14/09/2022]; 17(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412003000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es.

8. Ludwin Von B. Teoría general de los sistemas. Fundamentos, desarrollo, aplicaciones. México: Fondo de Cultura económica; 1986.

9. Peralta E. Teoría general de los sistemas aplicada a modelos de gestión. Aglala. 2016; 7(1): 122-46.

10. Corcino Barrueta FE, Chamoli Falcon AW, Otalora Martínez CR, Melgarejo Figueroa MP. El modelo sistémico de aprendizaje y enseñanza, como apoyo en la inserción laboral. Investigación Valdizana. 2021; 15(1): 31–40.

11. Valle Lima AD. La investigación pedagógica. Otra mirada. La Habana. Pueblo y educación; 2012.

12. Suarez LM, Rodríguez Ramos SL, Martínez Brito I, Muñoz Prado IT. La pesquisa activa una tecnología sanitaria eficaz en el enfrentamiento de la COVID- 19. INFODIR [Internet]. 2021 [citado 7/4/2022]; 0(34). Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/938/1489

13. Hernández Reyes B, Martell Martínez M, Viñas Sifontes LN, Duret Castro M, Calderón Cruz M, Pacheco Leyva J. Pesquisa activa de los alumnos de las Ciencias Médicas en prevención de la COVID-19. AMC. 2021; 25(2): e7732.

14. Machado Díaz M, Gómez Fonseca I, Bello Campo G, Canino Méndez N. Contribución de la pesquisa estudiantil al enfrentamiento al COVID-19 en un área de salud. Humanidades Médicas. 2021; 21(1): 37-52.

15. Magariño Abreus LR, Rivero Morey RJ, Pérez Capote A, Delgado Rodríguez E, García San Juan CM, San Juan Bosch MA. Labor de estudiantes de ciencias médicas en el enfrentamiento a la covid-19 en Cienfuegos. Edumed Holguín. X Jornada de la SOCECS 2021. [Internet]. [citado 7 Abr 2022]. Disponible en: https://edumedholguin2021.sld.cu/index.php/edumedholguin/2021/paper/viewFile/355/160

16. Zamora Fung R, Blanc Márquez A, Garrido Lena L. Apoyo asistencial de los estudiantes de ciencias médicas en hospitales y centros de aislamiento durante la pandemia de COVID-19. Rev Cubana Investigaciones Biomédicas. 2021; 40(2): e1150.

17. Benítez Rojas LC, Vázquez González LA, Polanco Velázquez DA, Rojas Pérez SC, Benítez Rojas AR. Participación de los estudiantes de la Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas en eventos científicos estudiantiles nacionales. 16 de Abril. 2022; 61(283): e1184.

18. López Cabrera M, Olivares Olivares S, Elizondo Leal J, Valdez García J. Propuesta para la continuidad académica y formación médica a distancia ante la pandemia de COVID-19. Educación Médica Superior. 2021: e2603.

Published

2022-09-21

How to Cite

1.
García Raga M, Fernández Leiva R, Rojas Zamora YM, Fonseca González RL, Ariosa Lopez I. Experience and results of the treatment of the formation process in Covid-19. Faculty of Medical Sciences of Bayamo. RM [Internet]. 2022 Sep. 21 [cited 2025 Jun. 7];26(5):e2771. Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/2771

Issue

Section

ARTÍCULOS ORIGINALES