Work educational to assist the student diversity in the classes of the discipline of Family Dentistry

Authors

Keywords:

Stomatologist, Teacher, Diversity, Medical education, Class.

Abstract

The appropriate educational acting to assist the student diversity in the discipline of Family Dentistry, it can guarantee the formation with quality of the students in the Dentistry career. To design a system of educational actions to assist the student diversity in the classes of the of Family Dentistry in the University of Medical Sciences of Las Tunas. A development investigation, mainly qualitative, before in the institution declared, from September of 2020 to February 2021. The investigation defines like object the process of teaching-learning of the classes of the Family Dentistry and I eat field the educational actions to assist student diversity. The investigation was executed in two stages, dedicated to: to revise documents rectors of the career, thesis, articles, programs and to elaborate the actions.  The system of educational actions to assist the student diversity was structured by a general objective, permanent actions to carry out in the teaching-learning process (related with: educational preparation, integral pedagogic diagnosis, and values formation); and work when planning, to execute and to control the classes. The proposed actions promote the unit of the unit of the instructive, educational and developer, of the cognitive, and affective, of the formation of the knowledge and the values, by means of an integral and personalized didactic system. They intended educational actions to assist the student diversity, in the process teaching-learning of the classes of the discipline Family Dentistry, when planning, to execute and to control.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Taimí Santos Velázquez, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Dirección de Ciencia e Innovación Tecnológica. Cuba.

Especialista de Segundo Grado en Estomatología General Integral. Máster en Ciencias en Salud Bucal Comunitaria. Profesora Asistente.

José Ignacio Reyes González, Universidad de Las Tunas. Departamento de Marxismo Leninismo e Historia. Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas, Las Tunas, Cuba.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

Manuel Sánchez Rojas, Universidad de Las Tunas. Departamento de Marxismo Leninismo e Historia. Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas, Las Tunas, Cuba.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Asistente.

References

1. Sánchez Cabezas PP, López Rodríguez R, Alfonso Moreira Y. La orientación educativa en la actividad pedagógica profesional del docente universitario. Conrado 2018; 14(Supl 1): 50-7.

2. Garzón Eduardo F. La formación y el ejercicio de la docencia universitaria en Ecuador. Desafíos. Alteridad. Revista de Educación 2016; 11(2): 171-81.

3. Alfonso García M, López Rodríguez del Rey MM, Abril Nájera A. Estimulación del aprendizaje en la superación profesional del docente en las escuelas pedagógicas. Revista Atlante. [Internet]. 2017 [citado 29/04/2021]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2017/08/superacion-docente.html

4. Ministerio de Educación Superior. Plan de Estudio D. CNC. La Habana: MES; 2012.

5. Ministerio de Educación Superior. Plan de Estudio E. CNC. La Habana: MES; 2020.

6. Enríquez Clavero JO, González Hernández G, Cabrera García AG, Otero Martínez J, Véliz Concepción OL. Superación pedagógica de los docentes noveles en Estomatología: una necesidad en Villa Clara. Edumecentro 2019; 11(2): 84-97.

7. Morales G, Peña B, Hernández A, Carpio C. Competencias didácticas y competencias de estudio: su integración funcional en el aprendizaje de una disciplina. Alternativas en Psicología 2017; (37): 24-35.

8. Hernández Infante RC, Infante Miranda ME. La clase en la educación superior, forma organizativa esencial en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Educación y Educadores 2017; 20(1): 27-40.

9. Dolan SL. Más coaching por valores: como alcanzar el éxito en la vida de los negocios y en el negocio de la vida. [Internet]. Madrid: LID; 2019. [citado 29/04/2021]. Disponible en: https://www.casadellibro.com/libro-mas-coaching-por-valores-como-alcanzar-el-exito-en-la-vida-de-los-negocios-y-en-el-negocio-de-la-vida/9788417277673/9666489

10. Pérez Sánchez LF. Consideraciones epistemológicas, psicológicas, sociológicas y pedagógicas de la educación en valores. RIDE. [Internet]. 2019 [citado 2/4/2021]; 9(18). Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/ride/v9n18/2007-7467-ride-9-18-184.pdf

11. Hernández Romero G. El respeto: un valor que desafía a la educación de universitarios tabasqueños en la modernidad liquida. Apuntes Universitarios 2020; 10(3): 131-145.

12. Glatzel GA. Clases diversas en las escuelas de Estados Unidos. La importancia de una educación inclusiva. Revista de Educación Inclusiva 2017; 10(2): 79-98.

13. Michalón Acosta RA, Tobar Cuzme DV, Reinoso Gálvez AP. Las habilidades investigativas en la carrera de Odontología. Conrado 2019; 15(69): 201-208.

14. Avelino JA, García Díaz V. La atención a la diversidad: una alternativa psicopedagógica para promover el aprendizaje desarrollador en escolares primarios. Maestro y Sociedad. [Internet]. 2019 [citado 29/04/2021]; 16(1). Disponible en: https://redib.org/Record/oai_articulo2530700-la-atenci%C3%B3n-a-la-diversidad-una-alternativa-psicopedag%C3%B3gica-para-promover-el-aprendizaje-desarrollador-en-escolares-primarios

15. Armas López M, Elías Sierra R, Fernández Falcón L, Elías Armas K, Elías Armas S, Corrales García O. La tarea docente en el desarrollo de las habilidades profesionales en el estudiante de Medicina. Rev Inf Cient 2017; 96(3): 477-85.

Published

2022-01-31

How to Cite

1.
Santos Velázquez T, Reyes González JI, Sánchez Rojas M. Work educational to assist the student diversity in the classes of the discipline of Family Dentistry. RM [Internet]. 2022 Jan. 31 [cited 2025 Jun. 2];26(1). Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/2402

Issue

Section

ARTÍCULOS ORIGINALES