Results of Practical State Exam of Comprehensive General Medicine in Niquero municipality, 2019

Authors

Keywords:

Practical state exam, Resident, Comprehensive general medicine, Primary health care.

Abstract

Introduction: State Exam allow the evaluation of teaching-learning results and its quality in residents of Comprehensive General Medicine inPrimary Health Care.

Objective: to describe the results of the State Practical Exam of residents in the Family Medicine in Niquero municipality in the Academic Course 2018-2019, first call, at the University ofMedicalSciences of Granma.

Methods: a cross-sectional, observational descriptive study was carried outwith the teaching-learning results of the State Exam declared in the objective. The universe was formed by 21residents. Empirical methods andstatistical processing were used along with documentary analysis of exam records. All variables were given an absolute frequency distribution andpercentage.

Results: 100% of the residents were approved in the first calls from 2018 to 2019. A few residents got the highest marks. The highest results obtained in all the exam questions ranged between 18-19 points. Group Activity was the most outstanding mark (42,9%).Nevertheless, the answers with the lowest results belonged to the topics on Discussion of Problem of Health (20 residents, 95,2%), Doctor’s Consulting (19 residents, 90,5%), Family Home Visiting (17 doctor, 80,9%) and Analysis of the Health Situation (16 residents, 76,1%).

Conclusions: the total of the residents passed the State Practical Exam to obtain the degree of specialists in Family Medicine though some cognitive deficiencies were found on Discussion of Problem of Health, Doctor’s Consulting, Family Home Visitingand Analysis of the Health Situation. Therefore, it is necessary to improve the preparation of residents and their professional competences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jerjes Ivan Gutierrez Lopez, Policlinico Docente Ernesto Guevara

Graduado de Doctor en Medicina en el 2001, Especialista de I Grado en Medicina General Integral en el 2005, Máster en Enfermedades Infecciosas en el 2011, Especialista de II Grado en Medicina General Integral en el 2020. Profesor Asistente. Actualmente trabaja en el Departamento docente del Poiliclínico ``Ernesto Guevara`` como profesor principal de la carrera medicina.

Ruby Rodríguez Reyna, Policlínico Docente ``Ernesto Guevara``

Graduada de Doctora en Medicina en 1996, Especialista de I Grado en Medicina General Integral en el 2001, Especialista de II Grado en Medicina General Integral en el 2020. Proferora Asistente. se desempeña como profesora de MGI y Medicina legal en Policlínico Docente `` Ernesto Guevara`` de Niquero.

Karina Isabel Labrada Rosabal, Policlínico Docente ``Ernesto Guevara``.

Graduada de Psicología General en el 2011. Profesora Asistente. Actualmente se desempeña como Metodóloga Integral en el Policlínico Docente ``Ernesto Guevara`` de Niquero.

Jeovanys Víctor Garcés Espinosa, Policlinico Docente ``Ernesto Guevara``.

Graduado de Doctor en Medicina en 1099, Especialista de I Grado en Medicina General Integral en el 2003, Especialista de II Grado en Medicina General Integral en el 2020. profesor Asistente. Actualmente se desempeña com profesor de Informática Médica en el Policlínico Docente ``Ernesto Guevara`` de Niquero.

References

1. Yu Parra M, Sánchez Pérez M, Martínez Uriarte E. El examen estatal teórico en la especialidad de Medicina General Integral. Rev Cubana Med Gen Integr 2018; 34(1): 14-25.

2. Ramos Hernández R, Díaz Díaz AA, Valcárcel Izquierdo N, Ramírez Hernández BM. Las competencias profesionales específicas en la formación de los especialistas en Medicina General Integral. Educ Med Super [Internet]. 2018 [citado 6/10/2020]; 32(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1188/614

3. García Pérez RP, Ballbé Valdés AM, Pina Pérez R, Iglesias Almanza NR. El análisis de la situación de salud y la investigación-acción participativa en la formación médica. Gac Méd Espirit [Internet]. 2015 [citado 25/11/2019]; 17(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/gme/v17n3/GME12315.pdf

4. Aguilar Guerra J, Hernández González B, Martínez Muñoz L. Resultados del examen estatal de residencia de la especialidad Medicina General Integral, facultad “Miguel Enríquez”. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta. [Internet]. 2018 [citado 30/112019]; 43(6). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/1339/pdf_523

5. Jacinto Hernández L, Rodríguez Niebla K, Pérez de Armas AM, López Castellanos DV, Infante Sosa LE. Examen práctico estatal en Medicina del curso 2016-2017: valoración en su dimensión de proceso. EDUMECENTRO 2018; 10(2): 45-58.

6. Alonso de Quesada A, Ramos Lorenzo M, Quintana MI. Influencia de la confección de los instrumentos teóricos de evaluación en la calidad de los resultados de los exámenes estatales en las carreras de tecnología de la salud de los cursos 2009-2010 y 2010-2011. Rev Cubana de Tecnol de la Salud 2014; 5(4): 11-7.

7. León Pacheco A, González Tapia M. A propósito del artículo “Resultados del examen estatal de residencia de la especialidad Medicina General Integral, facultad “Miguel Enríquez”. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [Internet]. 2019 [citado 1/12/2020]; 44(2). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/1647/pdf_580

8. Jacinto Hernández L, Hernández Cabrera G, Artiles Duarte L, Jaime Valdés LM, Pérez Rodríguez T. Guía metodológica para la observación y calificación del examen práctico estatal de Medicina. EDUMECENTRO 2016; 8(4): 100-14.

9. Solis Cartas U, Valdés González JL, Calvopina Bejarano S, Larrarte Martínez JP, Flor Mora OP, Menes Camejo I. El método clínico como pilar fundamental en la enseñanza médica. Rev Cubana Reumatol 2018; 20(1): e09.

10. Solís Cordero K, Guevara Francesa G. Programa de visita domiciliaria del sistema de salud costarricense: lineamientos para su mejora. Revista Enfermería Actual en Costa Rica 2015; 29: 1-18.

11. Zuliani Arango LA, Villegas Peña ME, Galindo Cárdenas LA, Kambourova M. Visita domiciliaria familiar: estrategia didáctica para la formación integral del personal médico. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud 2015; 13(2): 851-63.

12. Martínez Calvo S. Un breve comentario sobre el modelo de Medicina Familiar en Cuba. Rev Cubana Med Gen Integr 2016; 32(4): 1-4.

13. Espín Falcón JC, Acosta Gómez Y. Diseño de curso metodológico para la confección del Análisis de la Situación de Salud. Educación Médica Superior 2019; 33(3): e2123.

14. Bonal Ruiz R. Modelos sobre promoción de salud en medicina familiar internacional e implicaciones en medicina general integral. EDUMECENTRO 2019; 11(2): 175-91.

Published

2021-03-24

How to Cite

1.
Gutierrez Lopez JI, Rodríguez Reyna R, Labrada Rosabal KI, Garcés Espinosa JV. Results of Practical State Exam of Comprehensive General Medicine in Niquero municipality, 2019. RM [Internet]. 2021 Mar. 24 [cited 2025 Jul. 14];25(2). Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/2239

Issue

Section

ARTÍCULOS ORIGINALES