Indicators of the reality of a group of in the school environment
Keywords:
Puberty, Changes, Reality Indicators, School environment.Abstract
Introduction: without a doubt, one of the stages in raising children that parents fear the most is Puberty, due to the social assignments associated with this stage of life. In this sense, for teachers who face students of this age group, it is also complex to manage the behaviors associated with this stage. Much has been written and theorized about the characteristics of Puberty, but it is significant to get closer to how the protagonists experience it, therefore it is worth asking: How do puberty feel going through this stage? What do they like and what they don't like in relation to the experiences they experience in school, with teachers, with their peers? How do you want to be treated?
Methods: a descriptive diagnostic study was carried out in order to specify which are some of the Reality Indicators that in relation to the educational environment are evidenced by the study group. As a population, the 123 eighth-grade students from the XXX Anniversary of the Battle of Guisa basic high school, from the municipality of Bayamo in the province of Granma, were taken in the period between September 2018 and June 2019. As a sample of teachers, took the 28 teachers who taught classes in the eighth grade, constituting 100% of the population. The sample was made up randomly by 33 puberty, which represents 26.2% of the population.
Objective: identify some Reality Indicators of the school environment of a group of puberty.
Results: the results obtained allowed to identify as indicators of reality the ignorance of the characteristics of the stage and their incidence in the behaviors assumed by the pubertal.
Conclusions: the existence of contradictions between the idealization of friendship and the space that equals should occupy in this stage, the ignorance on the part of the teachers regarding the fundamental changes that take place in this stage and their consequent relationship with the behavioral responses of puberty, among others.
Downloads
References
1. Cucco García M. Escuela para madres y padres. Una propuesta de transformación social. [Internet]. Madrid: Nuevos Escritores; 2013. [citado 5/8/2019]. Disponible en: https://books.google.com.cu/books/about/Escuela_para_madres_y_padres.html?id=Kc--oAEACAAJ&redir_esc=y
2. Jover G. La Formación del Profesorado de Educación Secundaria. Revisión y propuestas de futuro. Revista Española de Pedagogía 2015; 73(261): 219-223.
3. Labacena Romero Y. ¿Cómo son los adolescentes cubanos hoy?: los resultados de un estudio nacional. Cubadebate. [Internet]. 2017 [citado 4/9/2019]. Disponible en: http://www.cubadebate.cu/noticias/2017/01/22/como-son-los-adolescentes-cubanos-hoy-los-resultados-de-un-estudio-nacional/
4. Camacho J. Ser maestro hoy. El Comercio. [Internet]. 2019 [citado 8/9/2019]. Disponible en: https://elcomercio.pe/opinion/colaboradores/maestro-dia-docente-minedu-educacion-hoy-jorge-camacho-bueno-noticia-ecpm-652854-noticia/?ref=ecr
5. Legaz S. Sal de la máquina. Madrid: Libros en acción; 2017.
6. Ochoa A, Salinas De La Vega J. Percepción acerca de la interacción entre maestros y alumnos: su impacto en el bienestar de los estudiantes. Revista Interaccoes 2015; 11(38): 153-174.
7. Castro M. ¿Qué nos pasa en la pubertad? La Habana: Editorial CENESEX; 2012.
8. Cucco García M. Una propuesta de intervención sobre los malestares de la vida cotidiana. Del desatino social a la precariedad narcisista. Buenos Aires: Atuel; 2006.
9. Del Molino S. Pequeños pero no tontos. El País. [Internet]. 2017 [citado 5/9/2019]. Disponible en: https://elpais.com/cultura/2017/06/02/babelia/1496404972_208595.html
10. Lastra S, Saladino G, Weintraub E. La construcción de la subjetividad adolescente en la era digital. Revista controversias en Psicoanálisis de niños y adolescentes [Internet]. 2015 [citado 5/9/2019]; 17. Disponible en: https://www.controversiasonline.org.ar/PDF/anio2015-n17/1-LASTRA-ESP.pdf
11. Sáenz A. Pubertad y adolescencia. Una propuesta para la transformación social. Serie Contra consenso. Madrid: Nuevos Escritores; 2017.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Avisos de derechos de autor propuestos por Creative Commons
1. Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).