Virtual environment Health Statistics as a didactic tool to strengthen distance education in Nursing

Authors

Keywords:

Virtual classroom, Moodle Platform, Medical education.

Abstract

The knowledge society has caused changes in the way knowledge is generated and transmitted; That is why the role of the university today is to provide learning in students in correspondence with the economic, cultural and social development of each country. For this reason, the virtual environment Health Statistics was designed as a didactic tool to strengthen distance education in Nursing. A development research was carried out between September 2018 and June 2020 at the Faculty of Medical Sciences of Bayamo "Efraín Benítez Popa. To develop the virtual learning environment, the Moodle platform was used. For the design and evaluation of the software, a configuration of RUP (for its acronym, Rational Unified Process), the Delphi method and the Kendall coefficient of agreement W were used. A tool was implemented that allows teachers to manage online virtual courses to support face-to-face teaching. Its design provides ease of use and management, allows the administration of user profiles, the management of activities and resources of the created courses, and the administration of the site. The software developed is a flexible didactic tool oriented to the user for the management of the basic contents of Health Statistics and responds to the needs of the model of the teaching-learning process of this subject.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Cruz Pérez MA, Pozo Vinueza MA, Aushay Yupangui HR, Arias Parra AD. Las Tecnologías de la Información y de la Comunicación (TIC) como forma investigativa interdisciplinaria con un enfoque intercultural para el proceso de formación estudiantil. E-Ciencias de la Información. 2019; 9(1): 44-59.

2. Ortiz Vázquez D, González García TR. Metodología para la evaluación del impacto de las tecnologías de la información y las comunicaciones en docentes. En: Segundo Congreso Virtual de Ciencias Básicas Biomédicas en Granma [Internet]. Cibamanz: Manzanillo Cuba; 2021. [citado 9/2/2022]. Disponible en: https://cibamanz2021.sld.cu/index.php/cibamanz/cibamanz2021/paper/viewFile/865/518

3. Rodríguez Velázquez K, Pérez Fauria J, Torres García G. Implementación de un entorno virtual como herramienta didáctica para fortalecer el proceso enseñanza aprendizaje. EDUMECENTRO. 2018; 10(4): 54-71.

4. UNESCO. Digital learning and transformation of education. [Internet]. 2017 [citado 9/2/2022]. Disponible en: https://www.unesco.org/en/education/digital

5. Roa Banquez K, Rojas Torres CGV, González Rincón LJ, Ortiz OrtizEdwin G. El docente en la era 4.0: una propuesta de formación digital que fortalezca el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista Virtual Universidad Católica del Norte. 2021; (63): 126-60.

6. Silva Quiroz J. Un modelo pedagógico virtual centrado en las E-actividades. RED. Revista de Educación a Distancia [Internet]. 2017 [citado 9/2/2022]; (53). Disponible en: http://www.um.es/ead/red/53/silva.pdf

7. Tamayo Cuenca R, Álvarez Hernández L, Bao Pavón L. Indicadores para la evaluación del uso de recursos virtuales de aprendizaje en la universidad de Holguín. REFCalE. 2018; 6(2): 69 -84.

8. Roncancio Becerra CY. Evaluación de los entornos virtuales de Enseñanza aprendizaje (Evea) de la Universidad Santo Tomás Bucaramanga (Colombia) mediante la adaptación y Aplicación del Sistema Learning Object Review Instrument (Lori). [Tesis Doctoral]. Islas Baleares: Universidad de Balear; 2019. [citado 9 /02/2022]. Disponible en: https://www.tdx.cat/handle/10803/671465#page=4

9. Morales Torres M, Bárzaga Quesada J, Morales Tamayo Y, Cárdenas Zea MP, Campos Rivero DS. Entornos virtuales desde la ontología de los nuevos saberes de la educación superior en tiempos de pandemia covid-19. Revista Universidad y Sociedad. 2021; 13(3):301-7.

10. López González R, Hernández y Hernández D, Ortega Guerrero JC. Educación y contingencia sanitaria por COVID-19. [Internet]. Veracruz: Biblioteca Digital de Humanidades; 2021. [citado 9/02/2022]. Disponible en: https://www.uv.mx/bdh/files/2021/11/Libros-Educacio%CC%81n-y-contingencia.pdf

11. Pérez Pérez S, Expósito Gallardo M, Ortiz Romero G, Castro Pérez M, Soto Santiesteban V, Mustelier de León R. Utilización de la plataforma Moodle en la disciplina Informática Médica de la carrera de Medicina. EDUMECENTRO. 2020; 12(2): 37-48.

12. González Valdés MÁ. Curso virtual para la superación posgraduada de los bibliotecarios de ciencias médicas en Cienfuegos. EDUMECENTRO. 2017; 9(3): 54-72.

13. Cruz Barrios M, Mourelle J. Satisfacción de los alumnos de la maestría de Farmacoepidemiología con el uso del aula virtual. Educación Médica Superior [Internet]. 2017 [citado/ 9 /02/2022]; 31(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v31n2/ems14217.pdf

14. Fontaines Ruiz T, Maza Cordova J, Pirela Morillo J, Armanza Y, Lozano K. Convergencias y divergencias en investigación. [Internet]. Costa Rica: RISEI; 2021. [citado 9/02/2022]. Disponible en: https://repositorio.iis.ucr.ac.cr/bitstream/handle/123456789/656/Libro-convergencias-divergencias-tendin.pdf?sequence=1&isAllowed=y

15. Ferrer Díaz A, Gómez Sánchez Y. Aprendiendo sobre tecnologías de la información y las comunicaciones desde las páginas de EDUMECENTRO. EDUMECENTRO. 2021; 13(2): 211-28.

16. Zambrano Orellana GA, Moreira Ponce MJ, Morales Zambrano FF, Amaya Conforme DR. Recursos virtuales como herramientas didácticas aplicadas en la educación en situación de emergencia. Pol. Con. 2021; 6(4): 73-87.

17. Asencios Trujillo LV, Chacón Ayala AL, Flores Limo FA, Reyes Blácido I. Diagnóstico del uso de la plataforma virtual Moodle y su efecto en el aprendizaje de los estudiantes. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. [Internet]. 2022 [citado 9/02/2022]; (2). Disponible en: https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/3124/3114

Published

2022-11-25

How to Cite

1.
Liriano Leyva O, Fonseca González RL, Boza Torres PE, Reyes Domínguez JM, Ferrer Fernández AM. Virtual environment Health Statistics as a didactic tool to strengthen distance education in Nursing. RM [Internet]. 2022 Nov. 25 [cited 2025 Jun. 3];26(6):e2043. Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/2043

Issue

Section

ARTÍCULOS ORIGINALES