Methodological guide for the execution of a panel seminar in the specialty of Embryology

Authors

Keywords:

Teaching-learning process, Methodological guide, Seminar, Panel seminar, Embryology.

Abstract

Introduction: teaching, more than an exercise, is a way of life. The teacher has to start from being clear about his educational philosophy because, based on it, he will direct all his actions in the teaching-learning process. The seminar is an organizational form in which students consolidate, expand, deepen, discuss, integrate and generalize the oriented content.

Objective: to prepare a methodological guide for the execution of a panel-type seminar in the specialty of Embryology.

Development: Cuba, starting in the new millennium, intensifies the transformations in the educational sector and applies the most modern trends in training, in search of a revolutionary educational model that uses new forms and methods to improve the teaching-learning process. That is why we propose the execution of a panel-type seminar, which from the methodological point of view will consist of three fundamental parts, in which the teacher and the students fulfill well-defined functions. As a tool for this evaluation, a holistic rubric was designed.

Conclusions: the development of a methodological guide for the execution of a panel seminar in the specialty of Embryology will facilitate the creativity of students and teachers, as well as their preparation and self-preparation, which will, in turn, promote higher quality of the process teaching - learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Lemaitre MJ, López MT, editores. Calidad de la formación universitaria: información para la toma de decisiones. [Internet]. Santiago de Chile: CINDA-Centro Interuniversitario de Desarrollo; 2016. [citado 5/8/2020]. Disponible en: https://cinda.cl/wp-content/uploads/2018/09/calidad-de-la-formacion-universitaria-informacion-para-la-toma-de-decisiones.pdf

2. Horruitinier Silva P. La universidad en la época actual. En: Kennedy Suárez I, Ginoris O, editores. Fundamentos Didácticos de la Educación Superior Cubana. Selección de Lecturas. La Habana: Editorial Félix Varela; 2009. P. 1-16.

3. González Rodríguez R, Cardentey García J, González García X. Consideraciones acerca del empleo de las tecnologías de la información en la enseñanza universitaria. Educ Med Super 2015; 29(4): 837-42.

4. Salas Perea RS, Salas Mainegra A, Salas Mainegra L. El profesor de la Educación Médica contemporánea. Educ Med Super 2018; 32(4): 249-62.

5. Vidal Ledo MJ, Fernández Oliva B. Aprender, desaprender, reaprender. Educ Med Super 2015; 29(2): 411-22.

6. Cañizares Luna O, Sarasa Muñoz NL, Morales Molina X. Didáctica de las ciencias básicas biomédicas. Un enfoque diferente. [Monografía en Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas, 2018. [citado 5/11/2020] Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/libros/didactica_ciencias_basicas/didactica_de_las_ciencias_basicas_biomedicas.pdf

7. Hernández Basulto O, Ramírez Berdut I, Hernández Ramírez LL. Formas de organización de la enseñanza en la educación superior cubana. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. [Internet]. 2019 [citado 12/10/2019] Disponible en:

https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/10/ensenanza-educacion-cuba.html

8. Rodríguez Fernández Z, Chércoles Cazate LE, Santisteban Aguilera FN, Ricardo Ramírez JM, Uriarte Gómez ME. La clase según lo establecido en reglamentos ministeriales cubanos. MEDISAN 2017; 21(9): 3000-9.

9. Rivera Michelena N. Impacto del enfoque sistémico del proceso docente en el desarrollo de la personalidad competente. EDUMECENTRO 2017; 9(2): 207-214.

10. García Hernández M, Lugones Botell M, Lozada García L. Algunas consideraciones teóricas y metodológicas sobre el seminario. Rev Cubana Med Gen Integr. [Internet]. 2006 [citado 12/10/2020]; 22(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252006000300017&lng=es&nrm=iso&tlng=es

11. Hernández Basulto O, Ramírez Berdut I, Hernández Ramírez LL. Formas de organización de la enseñanza en la educación superior cubana. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. [Internet]. 2019 [citado 12/10/2020]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/10/ensenanza-educacion-cuba.html

12. Cañedo Iglesias CM, Cáceres Mesa M. Fundamentos teóricos para la implementación de la didáctica en el proceso enseñanza-aprendizaje. [Internet]. Cienfuegos: Universidad de Cienfuegos Carlos Rafael Rodríguez; 2008. [citado 22/1/2020]. Disponible en: https://www.eumed.net/libros-gratis/2008b/395/index.htm

13. Calvo Iglesias E, Calvo Iglesias S. Diseño de una rúbrica para evaluar la comunicación oral en ingeniería. IJERI. [Internet]. 2017 [citado 9/12/2020]; 7. Disponible en: https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2305

14. Verano Tacoronte D, González Betancor SM, Bolívar Cruz A, Fernández Monroy M, Galván Sánchez I. Valoración de la competencia de comunicación oral de estudiantes universitarios a través de una rúbrica fiable y válida. Rev Bras Educ 2016; 21(64): 39-60.

15. Alcón Latorre, M. La rúbrica como instrumento de evaluación en los estudios universitarios. Observar. Revista Electrónica De Didáctica De Las Artes 2016; 10(1): 1–15.

16. Pardías Milán LC, Amador Rodríguez CA. Diseño de estrategias de enseñanza, aprendizaje y evaluación. Rotación por periodoncia, 5º año estomatología. Multimed 2018; 22(3): 692-712.

17. Meza Morales SN, Zárate Depraect NE, Leticia Rodríguez C. Impacto del aprendizaje basado en problemas en estudiantes de salud humana. Educ Med Super 2019; 33(4): e1588.

Published

2021-05-20

How to Cite

1.
Rizo Vázquez X, Muguercia Fornaris A, Lastra Montero M del R. Methodological guide for the execution of a panel seminar in the specialty of Embryology. RM [Internet]. 2021 May 20 [cited 2025 Jul. 14];25(2). Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/2039

Issue

Section

MATERIAL DE APOYO A LA DOCENCIA