Human resources training to Nursing and teaching staff. A challenge comes true. Yara 2015
Keywords:
training support, continuing education, faculty, nursing.Abstract
Introduction: nursing is a dynamic profession and its practice is constantly changing, that is the reason why the University faces the challenge of forming a number of future professionals considerably superior to the previous stages. The political and ideological work has had to be tempered to the characteristics of the current medical university.
Objective: a retrospective study was performed in order to know the human resources of the nursing and teaching staff formed with the universalization of education in the municipality of Yara in 2015.
Method: a retrospective study was carried out in the municipality of Yara. The universe consisted of 487 students enrolled, taking a sample of 412 graduates. It was selected an intentional sample of 412 graduates at this stage, and they fulfilled the inclusion criteria.
Results: females predominated with 397 for 96.3% and the course of the new training model (NTM) with 53.4%, the greatest number of graduates of the NTM was 53.3%. The NTM contributed to the national mission with 90.16%, followed by the CPT in the international mission with 89.3%. The largest group was located in the necessary tasks to obtain 59.5%. From 26 teachers, 24 were females with 92.3% and the instructor category prevailed with 65.3%.
Conclusions: it is concluded that the challenge was made true with the formation of new nursing professionals and teachers.
Downloads
References
1.Witter Du Gas B. Tratado de Enfermería Práctica. En: Práctica de la Enfermería. 4. ed. Ciudad de la Habana: Ciencias Médicas; 2008. p. 53- 63.
2. Agramonte del Sol A. El proceso de atención de enfermería. En: Influencia de algunas tendencias pedagógicas contemporáneas en la formación del enfermero profesional. Madrid: FUDEN; 2011. p. 73-92.
3. Castro Torres AM. Docencia media en enfermería: un encuentro con su historia. La Habana: Ciencias Médicas; 2004.
4. Ancheta Niebla E. Historia de la Enfermería en Cuba. En: Inicio de la Enfermería profesional Ciudad de la Habana: Ciencias Médicas; 2006. P. 65.
5. Berdayes Martínez D, Expósito Concepción Y, García González A, Zubizarreta Estévez M, Figueredo Villa K, Hernández Cortina A, Guardado de la Paz C, et al. Bases conceptuales en enfermería. La Habana: Ciencias Médicas; 2008.
6. Zubizarreta Estévez MM, Cabrera Solís E, Fernández García L, Durán García FA. Experiencia cubana en la formación de recursos humanos de enfermería. Rev Cubana Enfermer [Internet]. 2005 Abr [citado 2015 Dic 04]; 21(1): 1-1. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192005000100004&lng=es.
7. Amaro Cano MC. Enfermería sociedad y Ética. Ciudad de la Habana: Ciencias Médicas; 2009.
8. Garófalo Fernández N, Gómez García A. Pensamiento de Fidel sobre la salud pública. La Habana: Ciencias Médicas; 2011.
9. Carreño de Celis R, Salgado González L, Fernández Oliva B, Alonso Pardo ME. Factores que intervienen en el proceso de formación de los profesionales universitarios de la salud. Educ Med Super [Internet]. 2009 Sep [citado 2015 Dic 04]; 23(3). Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412009000300008&lng=es.
10. Zúñiga Careaga Y, Paravic Klijn T. El género en el desarrollo de la enfermería. Rev Cubana Enfermer [Internet]. 2009 Jun [citado 2015 Dic 04]; 25(1-2). Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192009000100009&lng=es.
11. Bello Fernández NL. Fundamentos de enfermería I. Ciudad de la Habana: Ciencias Médicas; 2006.
12. Castro Torres AM. La enfermería en Cuba. En: Manual de procedimientos de enfermería; 2005. p. 1-5.
13. Amaro Cano MC. Reflexión y debate. La formación humanística de las enfermeras: una necesidad insoslayable. Rev Cubana Enferm [revista en la Internet] 2013 [consultado. 24 de agosto de 2013]; 29(4). Disponible en: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/441/74

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Avisos de derechos de autor propuestos por Creative Commons
1. Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).