Fidel's thinking in force in medical science students
Keywords:
Fidel Castro, Medical education.Abstract
Fidel's thinking has been a strategic guide for the development of Cuban medical education. Its permanent study constitutes an inexcusable premise for the achievement of a Human Resources in Health training with quality and relevance. A socio-historical study of Fidel's thinking on the educational teaching process in the area of medical education was conducted through the analysis of the content of speeches and interventions by Fidel Castro Ruz made between 1959 and 2006, with the aim of analyzing the Fidel thought as a reference for the development of medical education and human capital in the Cuban National Health System. A work carried out by a group of expert professors from the academic committee of the Master in Medical Education of the National School of Public Health was taken as a reference. The pronouncements selected in the 12 speeches and interventions of Fidel related to the educational teaching process in Medical Education were presented, as well as the basic ideas, from which the integrative idea was elaborated and the necessary actions were established to ensure compliance In educational practice. Fidel's thinking, linked to the development of the educational teaching process in higher medical education, contributed to the increase in the quality and relevance of the training processes in Cuban Medical Education.
Downloads
References
1. Martínez Hechevarría A, Correa Martínez L. Fidel Castro Ruz, fundador de la medicina comunitaria en Cuba: impacto y perspectivas. Rev Universidad Médica Pinareña 2017; 13(2): 158-68.
2. Borroto Cruz ER, Salas Perea RS. El proceso docente educativo en el pensamiento de Fidel. Educ Med Super 2017; 31(2): 1-14.
3. Pozo Figueredo E. La historia me absolverá: una obra jurídica creadora para la educación cubana. Revista Científico-Metodológica 2019; (68): 1-5.
4. González Rodríguez R. Fidel Castro Ruz: protagonista de la Revista Cubana de Medicina General Integral. Rev Cubana Med Gen Integr 2017; 33(1): 1-2.
5. González Casanova JM, Casanova Moreno MC, Trasancos Delgado M. El pensamiento salubrista de Fidel Castro en la educación y colaboración médica internacional cubana. 16 de abril 2017; 56(264): 83-8.
6. Sánchez A, Martínez J, Sierra D, Hernández I. El desarrollo histórico del pensamiento de Fidel y los principios de la medicina en Cuba. 16 de Abril 2015; 54(259): 110-5.
7. Hernández Fernández R. Victoria de Girón: cincuenta años de actividad académica. Medisur 2014; 11(3). 1-6.
8. Vidal Ledo M, Salas Perea R. Fidel Castro y la docencia médica cubana. Educación Médica Superior 2017; 31(1): 277-86.
9. Sariol J. Fidel Castro. Textos y contextos. Alma mater [Internet]. 2017 [citado 4/12/2019]. Disponible en: http://www.almamater.cu/revista/fidel-castro-textos-y-contextos
10. Sánchez Turcaz M, Nistal Sánchez M, Vidal Cisneros M, Lescaille Hernández E. El pensamiento de Fidel Castro Ruz acerca de la salud pública en la formación de los estudiantes de las Ciencias Médicas. Rev Inf Cient 2016; 95(3):497‐507.
11. Pérez Pérez RM, Pérez Fernández LC, Rivas Cabeza D, Rodríguez Poo IM. Fidel Castro y la medicina revolucionaria cubana. Rev Universidad Médica Pinareña 2017; 13(1): 33-43.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Avisos de derechos de autor propuestos por Creative Commons
1. Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).