Doctoral training. A need in the transformation of the faculty of teachers of Medical Sciences of Granma

Authors

  • Luis Armando Martínez Barreiro Universidad de Ciencias Médicas de Granma. Manzanillo.
  • Anival Ernesto Ramos Socarras Universidad de Ciencias Médicas de Granma. Manzanillo.
  • Guillermo Salgado Selema Universidad de Ciencias Médicas de Granma. Manzanillo.

Keywords:

Teacher Training, Research Personnel, Research Promotion.

Abstract

Introduction: doctoral training is a training process that provides university graduates with a deep and broad knowledge in a field of knowledge, as well as scientific maturity, capacity for innovation, creativity to solve and direct the solution of the problem of a scientific nature. independent and also allows to obtain a scientific degree.

Objective: to transform the process of doctoral training of the teaching staff at the Medical Sciences University of Granma through actions that integrate postgraduate management, science and technological innovation.

Method: qualitative approach based on a methodological and directive theoretical conception that will allow to increase the number of doctors in sciences, as an indicator of excellence of the University.

Conclusions: having a potential of university graduates and professors with a solid preparation will allow the rapid development of the actions in the doctoral formation in Medical Sciences of Granma in the modality of the curricular and free diploma, sustained in strategic alliances with other universities, through the development of research projects, in order to contribute to the production of knowledge, theoretical enrichment, the transformation of practice and the quality of training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Lineamientos de la política económica y social del partido y la revolución para el periodo 2016-2021. [Internet]. La Habana: Palacio de Convenciones; 2016 [citado 16/5/2019]. Disponible en: http://www.granma.cu/file/pdf/gaceta/Lineamientos%202016-2021%20Versi%C3%B3n%20Final.pdf

2. República de Cuba. Comisión Nacional de Grados Científicos. Normas y resoluciones vigentes para el desarrollo de los grados científicos en la República de Cuba. [Internet]. La Habana: Dirección Municipal de Salud de "Plaza de la Revolución; 2005. [citado 16/5/2019]. Disponible en: http://www.sld.cu/galerias/pdf/uvs/cirured/normas-grados-cientificos-2da-parte.pdf

3. Pérez Delgado N, Pardo Fernández A, Sotomayor Oliva D, Terrado Queved SP. Estrategia para perfeccionar el proceso de formación doctoral en las Ciencias Médicas de Cuba. Rev Inf Cient 2017; 96(4): 646-57.

4. Huerto Maimón ME del. Formación doctoral: un reto a la gestión académica de la Universidad médica cubana contemporánea. Congreso Universidad [Internet]. 2014 [citado 16/5/2019]; 3(3). Disponible en: http://www.congresouniversidad.cu/revista/index.php/rcu/article/view/648/610

5. Castañeda Abascal IE, Rodríguez Cabrera A, Díaz Bernal Z. Estrategia de formación doctoral para profesores de la Escuela Nacional de Salud Pública de Cuba. Educ Méd Super 2015; 29(1): 134-44.

6. Ochoa Alonso AA, Rodríguez CabreraII A. Gestión organizacional para la formación doctoral local en Ciencias de la Salud en Holguín. Rev Cubana Salud Pública 2010; 36(3): 280-4.

7. Saborido Loidi JR. Universidad, investigación, innovación y formación doctoral para el desarrollo en Cuba. Rev Cubana Educación Superior 2018; 37(1): 4-18.

8. Peláez O. Cuba requiere nuevos y más jóvenes doctores en ciencias. Cubadebate Contra el Terrorismo Mediático [Internet]. La Habana: Universidad de las Ciencias Informáticas (UCI); 2018 [citado 16/5/2018]. Disponible en: http://www.cubadebate.cu/noticias/2018/08/07/cuba-requiere-nuevos-y-mas-jovenes-doctores-en-ciencias/

9. Organización Panamericana de la Salud (OPS). Organización Mundial de la Salud (OMS). Formación doctoral en enfermería en América Latina y el Caribe [Internet]. Washington, DC: OPS. OMS; 2017 [citado 16/5/2019]. Disponible en: https://www.paho.org/hq/index.php?option=com_content&view=article&id=13685:formacion-doctoral-en-enfermeria-en-america-latina-y-el-caribe-2017&Itemid=3562&lang=en

10. Quintanilla Abad MC, Rodríguez Menéndez VS, Pérez de Corcho Martínez M, Quirós Cárdenas OL. Experiencias en la preparación pedagógica del claustro en la Facultad "Julio Trigo López", Villa Clara. EDUMECENTRO 2012; 4(2): 100-7.

Published

2019-07-12

How to Cite

1.
Martínez Barreiro LA, Ramos Socarras AE, Salgado Selema G. Doctoral training. A need in the transformation of the faculty of teachers of Medical Sciences of Granma. RM [Internet]. 2019 Jul. 12 [cited 2025 Jun. 4];23(4):872-80. Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/1303

Issue

Section

COMUNICACIÓN BREVE