Educative strategy of positive self - esteem in the institutionalized elderly

Authors

  • María del Pilar Oliva Magaña UNIVERSIDAD DE CIENCIAS MÉDICAS. GRANMA
  • Antonio Moreno Torres Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío
  • Marvelis Blanco Súarez Universidad de Ciencias Médicas de Granma Celia Sánchez Manduley
  • Rita González Sábado Universidad de Ciencias Médicas de Granma Celia Sánchez Manduley
  • Leandro Antonio Moreno Oliva Universidad de Ciencias Médicas de Granma Celia Sánchez Manduley

Keywords:

health of institutionalized elderly, self concept

Abstract

It was performed a research of systematization-transformation based on the Leninist theory of the scientific knowledge transformation with institutionalized elderly at Father Acevedo´s Home in Manzanillo municipality, with the objective of designing a formative strategy of positive self- esteem. From a group of interns there were selected 30 elders because they did not present physical or mental handicaps, the male sex and the group of ages between 60- 80 years prevailed. In order to know the presence of positive self- esteem it was created a questionnaire of six closed questions with four items inquiring the patterns of positive self- esteem from the personal experience of life: autonomy, self- acceptance, positive attitude, integrity, self- efficiency, and self- dignity. The statistical processing was performed through absolute numbers and percents. The results were presented in tables. It was designed the formative strategy on the basis of the learning needs and a foundation of the social and Cuban Pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Orosa Fraíz T. Psicología del desarrollo en la vejez: Enfoque histórico cultural. En: Manual de Gerontología. Madrid: Ediciones Academicaza; 2005. p. 45-7.

2. Lluis Ramos Guido Emilio, Llibre Rodríguez Juan de Jesús. Fragilidad en el adulto mayor: Un primer acercamiento. Rev Cubana Med Gen Integr [revista en la Internet]. 2004 Ago [citado 2016 Ene 12]; 20(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252004000400009&lng=es.

3. Composortega Cruz S. Características generales de la población de la tercera edad en el mundo. En: El adulto mayor en América Latina: sus necesidades y sus problemas médico sociales. México DF: CIRSS; 1995.

4. Alfonso Fraga JC. Envejecimiento y sociedad. El caso cubano [Internet]. La Habana: CEPDE-ONE; 2009 [citado 4 Feb 2015]. Disponible en: http://www.google.com.cu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjR56LWr6TKAhWMPB4KHXOoCYAQFggaMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.one.cu%2Fpublicaciones%2Fcepde%2Fmultimedia2009%2Fan6.pdf&usg=AFQjCNFy9q4mNPfctJOsCHh1gy07ipJCCg&bvm=bv.111396085,d.dmo.

5. Ysern de Arce. Inteligencia emocional en el adulto mayor: avances y desafíos para un enfoque integral [Internet]. Chile: Universidad del Bio-Bio Chillán; 1999 [citado 4 Feb 2015.]. Disponible en: http://www.redadultosmayores.com.ar/docsPDF/Foro/Inteligencia%20Emocional%20en%20el%20Adulto%20Mayor%20.pdf.

6. Molina Sena CM, Navarro Pardo E. Bienestar y calidad de vida en ancianos institucionalizados y no institucionalizados. Valencia (España): EXPAS; 2007.

7. Orosa Fraíz T. Psicología del desarrollo en la vejez: enfoque Histórico-Cultural. En: Manual de Psicología. Madrid: Ediciones Académicas SA; 2005. p. 45-7.

8. Fernandez Ballesteros R. ¿Qué es la Psicología de la vejez? Madrid: Biblioteca Nueva; 1999.

9. Urbano C, Yuni J. Psicología del desarrollo: enfoques y perspectivas del ciclo vital. Cordova: Brujas; 2005.

10. Pérez Vetancour V. Neuropsicología y envejecimiento. En: Temas de Psicogerontología. La Habana: Editorial UH; 2014. p. 175-223.

11. López Pérez MB. Maltrato en el adulto mayor. En: Temas de Psicogerontología. La Habana: Editorial UH; 2014. p. 237- 44.

12. Díaz Núñez A. La atención pedagógica en los adultos mayores. Introducción a las teorías de aprendizaje a partir de la práctica. En: Temas de Psicogerontología. La Habana: Editorial UH; 2014. p. 261- 66.

13. Pérez Ortíz L. Las necesidades de las personas mayores. Madrid: IMSERSO; 1998.

Published

2016-03-29

How to Cite

1.
Oliva Magaña M del P, Moreno Torres A, Blanco Súarez M, González Sábado R, Moreno Oliva LA. Educative strategy of positive self - esteem in the institutionalized elderly. RM [Internet]. 2016 Mar. 29 [cited 2025 Jun. 8];20(1):41-55. Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/130

Issue

Section

ARTÍCULOS ORIGINALES