Software of Transfusional Medicine.

Authors

  • Leosvanis Fonseca Cabrales FILIAL DE CIENCIAS MÉDICAS HAYDÉE SANTAMARÍA CUADRADO. MANZANILLO.
  • María Godefoy Almaguer FILIAL DE CIENCIAS MÉDICAS HAYDÉE SANTAMARÍA CUADRADO. MANZANILLO.
  • Eduardo Gutiérrez Santisteban FILIAL DE CIENCIAS MÉDICAS HAYDÉE SANTAMARÍA CUADRADO. MANZANILLO.
  • Martha Lara Carrillo FILIAL DE CIENCIAS MÉDICAS HAYDÉE SANTAMARÍA CUADRADO. MANZANILLO.

Keywords:

SOFTWARE, TEACHING, ALLERGY AND IMMUNOLOGY/education, HEMATOLOGY/education, EXPOSURE TO BIOLOGICAL AGENTS

Abstract

It was performed an evaluation research about the teaching learning process of the basic subjects: Inmunology, Inmuno hematology I, II, III and IV, Biosecurity, Hematology I and II, Transfusionology I, II, III, and IV of Transfusional Medicine in health technology, showing the low quality in the assimilation of contents and skills in students of 1rst to 4rth from the afore mentioned profile. It was applied an educative software to favour the acquisition of knowledge in the students of this profile. For the development of this software it was applied the Dream weaver program, because when the teaching learning hyper environment of Transfusional medicine is finished, this platform may be performed at any Web sailer.  For the development of this research there were also applied some theorical and empirical methods. With the application of virtual means, the quality of the teaching learning process increased, showing satisfactory results in the knowledge system of basic subjects of this career, consolidating the knowledge of health technologists.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Estrada González E. Una Estrategia para Investigar en el nivel primario de salud. [Sitio en Internet]. 2008. [Citado jun 2009]. Disponible en: http://www.revmatanzas.sld.cu/revista%20medica/ano%202008/vol5%202008/tema04.htm.

2. Bayarre H, Hersford R. Metodología de la Investigación. Ciudad de la Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2004.

3. Torres Delgado J, Rubén Quesada M. Informática Médica: bioestadística. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2004. pág. 169-632.

4. Lugones Botell M, García Hernández M. Pichs García L A. La enseñanza tutelar y los profesores principales en el proyecto del policlínico universitario. Rev Cubana Educ Med Super 2005; 19(2)

5. Gabelas J. Las TIC en la educación. Una perspectiva desmitificadora y práctica sobre los entornos de aprendizajes generados por las nuevas tecnologías. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2002. p 55.

6. González Manet E. Cultura, globalización y nuevas tecnologías de la comunicación. Temas, 21; 2005.

7. Labañino Rizzo C. Multimedia para la educación. Ciudad de La Habana: Pueblo y educación; 2001.

8. Zilberstein Toruncha J. El aprendizaje de los estudiantes y las nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones; 2003. Disponible en: URL:http://www.monografias.com/trabajos12/creazilb/creazilb.shtml

9. Rodríguez Chávez L E. La Computación en la Enseñanza de las Ciencias Médicas. [serie en Internet]. [citado 20 nov. 2009]. Disponible en: http://www.rcim.sld.cu/revista_1/articulos_htm/lily.htm

10. Vidal Ledo, M., Jardines Méndez, J. B. "Educación a distancia." Educ Med Sup 19(4); 2005.

11. Gutiérrez Santisteban, E., Lovelle Jiménez, C., Morales Escalona, L., Reyes Pérez, G. "La Enseñanza del Voleibol y las Nuevas Tecnologías." Revista Habanera de Ciencias Médicas. 5(1); 2006

12. Rodríguez Suárez, G. Consideraciones didácticas para la formación de la habilidad Reanimar. [Sitio en Internet]. 2007. [Citado jun 2009]. Disponible en: http://www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/urgencia/tesis_del_dr._gabriel_rodriguez.pdf

Published

2010-10-11

How to Cite

1.
Fonseca Cabrales L, Godefoy Almaguer M, Gutiérrez Santisteban E, Lara Carrillo M. Software of Transfusional Medicine. RM [Internet]. 2010 Oct. 11 [cited 2025 Sep. 1];14(4). Available from: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/1647

Issue

Section

ARTÍCULOS ORIGINALES